Menu

Overzicht van baten en lasten

Algemeen 

De voorliggende programmabegroting 2023-2026 is actueel. Met zorg heeft een afweging plaatsgevonden tussen:

  • de lokale lasten voor de burgers en het voorzieningenniveau in de gemeente;
  • de relatie tussen de risico's en het gewenste weerstandsvermogen;
  • het leveren van een substantiële bijdrage aan plaatselijke en regionale ruimtelijke projecten;
  • het leveren van substantiële bijdragen aan plaatselijke activiteiten en initiatieven;
  • het wel of niet uitvoeren van taken in relatie tot de beschikbare personele capaciteit.

Overzicht baten en lasten per programma

In het onderstaande overzicht geven we de lasten en baten voor 2023-2026 weer, alsmede de stortingen en onttrekkingen aan de reserves. Ter vergelijking zijn de realisatiecijfers 2021 en de begroting 2022 na wijziging toegevoegd. Een toelichting op de cijfers vindt u terug onder de diverse programma's en in het onderdeel reserves.

Programma
bedragen x € 1.000,-

L/B

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Meerjarenraming

2024

2025

2026

1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Lasten

2.111

2.159

2.256

2.234

2.237

2.237

Baten

-273

-63

-63

-91

-91

-91

Saldo

1.838

2.096

2.193

2.144

2.147

2.147

2 Samenleving

Lasten

8.111

8.703

8.296

8.382

8.124

8.044

Baten

-1.488

-1.255

-1.281

-1.241

-1.231

-1.231

Saldo

6.624

7.448

7.015

7.141

6.893

6.813

3 Wonen en Ruimte

Lasten

11.404

10.175

8.393

8.191

8.315

8.267

Baten

-6.406

-4.069

-2.870

-3.122

-3.099

-3.161

Saldo

4.998

6.106

5.523

5.069

5.216

5.106

4 Overhead

Lasten

5.038

5.414

5.363

5.343

5.366

5.374

Baten

-75

-77

-51

-20

-20

-20

Saldo

4.962

5.337

5.312

5.322

5.346

5.354

5 Algemene dekkingsmiddelen

Lasten

624

836

784

1.396

2.544

2.526

Baten

-18.671

-19.781

-20.474

-21.296

-22.661

-21.387

Saldo

-18.047

-18.945

-19.690

-19.900

-20.116

-18.861

Totaal

Lasten

27.288

27.287

25.092

25.546

26.587

26.448

Totaal

Baten

-26.912

-25.245

-24.739

-25.770

-27.101

-25.890

TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN

376

2.042

353

-224

-515

558

RESERVES 5 Algemene dekkingsmiddelen

Toevoeging

674

731

454

454

454

454

Onttrekking

-2.749

-2.682

-844

-818

-212

-249

Saldo

-2.075

-1.951

-390

-364

242

205

Totaal

Toevoeging

674

731

454

454

454

454

Totaal

Onttrekking

-2.749

-2.682

-844

-818

-212

-249

TOTAAL MUTATIE IN RESERVES

-2.075

-1.951

-390

-364

242

205

Begrotingstotaal

Lasten/Toev.

27.962

28.018

25.546

26.000

27.041

26.902

Begrotingstotaal

Baten/Onttr.

-29.661

-27.927

-25.583

-26.588

-27.313

-26.139

GERAAMD RESULTAAT

-1.699

91

-37

-587

-272

764

Grondslagen voor de begroting

Voor het opstellen van deze begroting gingen wij uit van een aantal keuzes en aannames. Hierbij pasten we de onderstaande uitgangspunten toe:

  • in de begroting 2023 is uitgegaan van een stijging van de salarissen met 3% ten opzichte van de begrote lonen 2022;
  • voor de materiële budgetten is geen prijsindex toegepast. Waar nodig is het budget aangepast aan een concrete raming.

In het onderstaande tabel staat een overzicht van de belangrijkste parameters:

2023

2024

2025

2026

Aantal inwoners 1 januari 

9.507

10.016

11.352

11.394

Aantal woningen 1 januari 

4.025

4.225

4.761

4.771

Aantal nieuwe woningen 

200

536

10

10

Aantal te slopen woningen 

0

0

0

0

Aantal niet-woningen

672

672

672

672

Bespaarde rente over reserves 

1,0%

1,0%

1,0%

1,0%

Indien van toepassing

Renteomslag percentage

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

obv renteomslagberekening

Prijsstijging 

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Prijspeilniveau

2022

2022

2022

2022

Constante prijzen

Accresniveau

2023

2024

2025

2026

Basis uit meicirculaire 2022

Gemeenschappelijke regelingen

2023

2024

2025

2026

Conform begroting van GR

Algemene uitkering

Mei 2022

Mei 2022

Mei 2022

Mei 2022

Basis uit meicirculaire 2022

Formatieomvang 

87,79

87,79

87,79

87,79

Begroting 2023

Salarissen, stijging tov voorgaand jaar

3,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Prijspeil 2023

Aantal beschikbare uren per fpl 

1.819

1.819

1.819

1.819

Verlof 

194

194

194

194

Ziekte

75

75

75

75

4% ziekteverzuim

Buitengewoon verlof

16

16

16

16

Overig niet productief

120

120

120

120

Productieve uren

1.414

1.414

1.414

1.414

Onvoorzien

€ 50.200

€ 58.400

€ 58.400

€ 58.400

ongeveer € 5 per inwoner

Structureel en reëel evenwicht

1. Structureel en reëel evenwicht

Materieel evenwicht wil zeggen dat de begroting een positief eindsaldo heeft. Naast materieel in evenwicht dient een begroting ook structureel in evenwicht te zijn. Dat wil zeggen dat de structurele baten voldoende zijn om de structurele lasten te dekken. Daarmee is de raad in staat om vast te stellen of sprake is van een structureel en reëel evenwicht in de begroting en de meerjarenraming.

Conclusies

  • deze begroting is materieel sluitend voor de begrotingsjaren 2023, 2024 en 2025;
  • deze begroting is structureel in evenwicht voor de begrotingsjaren 2023, 2024 en 2025;
  • deze begroting is reëel in evenwicht voor alle begrotingsjaren 2023 tot en met 2025.
  • deze begroting is structureel niet in evenwicht in begrotingsjaar 2026, vanwege een door het Rijk verwerkte korting op het gemeentefonds (bij alle gemeenten) zonder een duidelijk alternatief voor andere dekkingsmiddelen.

In onderstaande tabel geven we deze conclusies samengevat weer. Het sluitend zijn van de begroting ziet u terug in onderdeel A, Overzicht van baten en lasten. Onder deze tabel lichten we achtereenvolgens het reëel en het structureel evenwicht nader toe.

Reëel evenwicht­
Het begrip reëel evenwicht heeft betrekking op het realisme van de ramingen en de motivering daarvan. In deze begroting zijn er geen te realiseren taakstellingen en baseren we alle ramingen op reële verwachtingen. Ook maken we niet of nauwelijks gebruik van stelposten. Wij hebben alleen stelpost voor een reële onderuitputting van kapitaallasten die jaarlijks optreedt vanwege vertragingen in de uitvoering van investeringen. Verder hebben we een stelpost opgenomen vanwege de groei van onze gemeente. Door verschuivingen in de bouw en oplevering van nieuwe woningen verschuift ook de omvang van de algemene uitkering en de bijbehorende extra uitgaven in de meerjarenraming. Dit ongewenste effect op de begroting is met deze stelpost groei opgelost. Tot slot is in deze begroting vanwege de wereldwijde ontwikkelingen en verwachte hoge inflatie een stelpost voor prijsindexaties opgenomen. Wij schatten deze stelposten als realistisch.
Met deze bevindingen stellen we dat de begroting reëel in evenwicht is.

Structureel evenwicht­
Van structureel evenwicht is sprake als de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Voor de bepaling van het structureel evenwicht worden alle incidentele baten en lasten en alle mutaties in de reserves, met uitzondering van kapitaalreserves, buiten beschouwing gelaten. Het saldo wat daarna overblijft, is het saldo van structurele lasten en baten.

Uit onderstaande tabel blijkt dat het structurele saldo in de jaren 2023, 2024 en 2025 van deze begroting voordelig is en dat er dus sprake is van structureel evenwicht tot 2026. Vanaf 2023 is er in de formatie al rekening gehouden met de groei van de gemeente de komende jaren. De structurele lasten gaan in dit geval voor de baten uit. De structurele lasten in 2023 en 2024 worden opgevangen door een incidentele onttrekking uit de reserve. Vanaf 2025 worden deze lasten opgevangen door structurele baten.

Tabel A structureel evenwicht

2023

2024

2025

2026

Resultaat na bestemming

37.093

587.476

272.428

-763.535

Incidentele lasten

771.600

126.000

10.000

-

Incidentele baten

-70.000

-

-

-

Incidentele toevoegingen aan reserves

454.026

454.026

454.026

454.026

Incidentele onttrekkingen aan reserves

-820.576

-662.576

-56.576

-56.576

Structureel saldo van de begroting

372.143

504.926

679.878

-366.085

Structureel evenwicht

Ja

Ja

Ja

Nee

Resultaat na bestemming (incl. reservemutaties)

2023

2024

2025

2026

Incidentele lasten

Programma

1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

-

-

-

-

2 Samenleving

- Tijdelijke huisvestingskosten bijzonder onderwijs

39.000

81.000

-

-

- Sportplek Waterlooppad en Dementievriendelijk maken gemeente

85.000

45.000

10.000

-

3 Wonen en Ruimte

-

-

-

- Implementatie Omgevingswet

160.000

-

-

-

- Duurzaamheidsagenda (subsidieregeling eindigt 2023)

180.000

-

-

-

- Energietransitie (projectbudget)

50.000

-

-

-

- Rijndijk van gas los (projectbudget)

30.000

-

-

-

- Eenmalig budget invest impuls verkeersveiligheid

100.000

-

-

-

- Klimaatadaptieve maatregelen riolering (eindigt in 2023)

100.000

-

-

-

4 Overhead

-

-

-

- Eenmalig budget voor verbeteren archief en informatiebeheer

27.600

-

-

-

Saldo Incidentele lasten

771.600

126.000

10.000

-

Incidentele baten

Programma

2 Samenleving

-

-

-

- Eenmalige subsidiebijdrage Sportplek Waterlooppad

-20.000

-

-

-

3 Wonen en Ruimte

-

-

-

- Bijdrage rijk budget invest impuls verkeersveiligheid

-50.000

-

-

-

Saldo incidentele baten

-70.000

-

-

-

Saldo incidentele lasten en baten

701.600

126.000

10.000

-

Incidentele toevoegingen aan de reserves

Algemene Dekkingsmiddelen

454.026

454.026

454.026

454.026

Saldo Incidentele toevoegingen aan reserves

454.026

454.026

454.026

454.026

Incidentele onttrekkingen aan de reserves

Algemene Dekkingsmiddelen

-820.576

-662.576

-56.576

-56.576

Saldo Incidentele onttrekkingen aan reserves

-820.576

-662.576

-56.576

-56.576

335.050

-82.550

407.450

397.450

Incidentele lasten en baten

Indien bestaand structureel beleid, niet zijnde een tijdelijke geldstroom, binnen de termijn van drie jaar een wijziging ondergaat dan worden de daarmee samenhangende lasten of baten in het begrotingsjaar niet als
incidenteel aangemerkt.

In bovenstaande tabel is per programma aangegeven welke posten incidenteel van aard zijn. Een toelichting op deze incidentele laten en baten staat hieronder.

Programma

Toelichting

1. Bestuur en dienstverlening

geen

2. Samenleving

  • door krapte zijn er tijdelijke noodlokalen bij het Avontuur geplaatst. Hierdoor zijn er incidentele lasten voor huur in 2023 en 2024 en het verwijderen van de noodlokalen in 2024 voor in totaal € 39.000 in 2023 en € 81.000 in 2024.
  • Voor de campagne gezonde leefstijl in in 2023 en 2024 incidenteel € 35.000 budget beschikbaar.
  • In het nieuwe woonwijk Verda Vista ontwikkelen we aan het waterlooppad een sport en speelplek. Dit doen we samen met de bewoners. Hiervoor ontvangen wij ook een suibsdiebijdrage vanuit de provincie. De eenmalige kosten hiervan bedragen € 40.000 in 2023. In 2023 verwachten wij hiervoor een bijdrage van € 20.000 van de provincie.
  • Voor het dementievriendelijk maken van de gemeente is er incidenteel € 10.000 budget in 2023 t/m 2025.

3. Wonen en Ruimte

  • Voor de implementatie van de Omgevingswet is een incidenteel budget van € 160.000 beschikbaar in 2023.
  • Voor de subsidieregeling van de Duurzaamheidsagenda is in 2023 een budget van € 180.000. Deze subsidieregeling loopt tot en met 2023.
  • Voor het project Energietransitie is in 2023 een projectbudget beschikbaar van € 50.000 en voor het project Rijndijk van gas los € 30.000.
  • Om de verkeersveiligheid een extra impuls te geven is eenmalig een budget beschikbaar gesteld van € 100.000. Hiervoor is ook een rijksbijdrage van € 50.000 opgenomen in 2023.
  • In het Integraal Waterketenplan (IWKP) 2018-2023 is incidenteel budget opgenomen voor klimaatadaptieve maatregelen bij particulieren. In de praktijk is gebleken dat deze maatregelen beter effect hebben als deze onderdeel uitmaken van de rioolvervanging zelf en dan met name de onderlaag onder het wegdek. Als het huidige IWKP in 2023 afloopt, komt deze maatregel niet meer terug.

4. Overhead

  • Er is in 2023 incidenteel projectbudget voor het op orde brengen van het archief- en informatiebeheer. Dit project wordt in 2023 afgerond.

5. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

geen

Reserves

  • Er zijn in 2023 alleen incidentele onttrekkingen aan reserves begroot behalve onttrekkingen uit kapitaalreserves. Het totaal van de structurele onttrekking staat toegelicht in punt 2 hieronder.

2. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

In onderstaande tabel geven we de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves per programma weer.

Structurele toevoegingen aan reserves

2023

2024

2025

2026

Programma

Mutatie reserves

-

-

-

-

Totaal Algemene middelen

-

-

-

-

Saldo structurele toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

Structurele onttrekkingen aan reserves

2023

2024

2025

2026

Programma

Mutatie reserves

-23.455

-155.369

-155.369

-192.406

Totaal Algemene middelen

-23.455

-155.369

-155.369

-192.406

Saldo structurele onttrekkingen aan reserves

-23.455

-155.369

-155.369

-192.406

Saldo structurele mutaties reserves

-23.455

-155.369

-155.369

-192.406