Portefeuillehouders burgemeester F.Q.A. van Trigt, wethouder H.P. Olthof en wethouder M.J.P. Paardekooper
Omschrijving van het programma
Dit programma omvat de ruimtelijke opgaven van de gemeenten. Het programma omschrijft zowel de ontwikkelingen als het beheer van de openbare ruimte.
3A Ontwikkeling leefomgeving
3A.1 Groene Hartbeleid
We vinden het belangrijk dat onze agrarische ondernemers een stevige plaats behouden in onze gemeente
Het Groene Hartbeleid is gericht op het versterken van de agrarische activiteiten in Zoeterwoude. We steunen onze agrariërs in hun zoektocht om een toekomstbestendige onderneming voor te zetten. Waar mogelijk verbinden wij dit met de thema's recreatie, cultuurhistorie en biodiversiteit. Daarom zetten we in op een evenwichtige balans tussen wonen, werken en leven. Dit doen we in samenwerking met de ondernemers, gebruikers en mede-overheden.
Landschap en Cultuurhistorie
Een verdere versterking van het landschap en de cultuurhistorie vindt plaats in afstemming met de gebruikers, eigenaren en beheerders. Hierin zijn regionale samenwerking van groot belang. Deze samenwerking evalueren we op effectiviteit en zetten we waar nuttig is voort. Nadrukkelijk wordt er samengewerkt met de aangrenzende gemeenten, Provicie Zuid-Holland en Holland Rijnland.
Doelstellingen | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Ontwikkeling en behoud van het agrarische werklandschap. | Ontwikkelen en bescherming van het landschap in beleid, beheer en communicatie. | Waar wenselijk/nodig participeren in regionale ontwikkelingen vanuit de Provincie/Holland-Rijnland/Leidse Ommelanden en NOVEX. |
Toekomst voor het veenweidelandschap. | Ontwikkelen van draagvlak binnen en buiten de gemeente. Zichtbaar maken van de agrarische hoofdtaak. |
Nader uitwerken Omgevingsvisie en effectuering in Ruimtelijke Opgaven Zoeterwoude en actief deelnemen aaan provinciale regiegroepen. |
Behoud van de cultuurhistorische waarden. | Bescherming van de cultuurhistorische landschapswaarden en bouwwerken in beleid, beheer en communicatie. | Waar mogelijk en wenselijk deelnemen aan (regionale) initiatieven en/of deze faciliteren. Met name door Holland Rijnland en NOVEX. |
Uitvoering monumentenbeleid. | Op verzoek groenadvies geven aan eigenaren en intern bij het beoordelen van aanvragen, als onderdeel van het monumentenbeleid. |
Biodiversiteit
Doelstellingen | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Het vergroten van biodiversiteit in Zoeterwoude. | Projecten uitvoeren waarin we doelstellingen op het gebied van het vergroten van de biodiversiteit behalen. | Gemeentelijk groenvakken: bij zowel nieuwe vakken als vakken die aangepast worden, planten we beplanting die de biodiversiteit verhoogd. |
Project 'Versterken bijenlint/biodiversiteit Weipoort-Zoetermeerse Plas'. |
Bijvriendelijke initiatieven van de inwoners, ondernemers en bedrijven waar mogelijk faciliteren. Betreft voor 2023 bedrijventerrein Rijndijk. |
Bijdrage leveren aan het project 'Behoud van het genetische diversiteit van houtachtige' (Groene Cirkels). |
Inhoud geven aan de intentieverklaring VCA (Voluntary Conservation Area). |
Om de biodiversiteit in onze agrarische gemeente te vergroten werken we al diverse jaren samen binnen het initiatief 'Groene Cirkel Bijenlandschap'. Deze samenwerking zetten we voort en verbreden we met onze ondernemers op de bedrijventerreinen.
Recreatie
Doelstellingen | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Zoeterwoude is aantrekkelijk voor (dag)recreanten. | Zoeterwoude is toegankelijk en aantrekkelijk voor fiets-, wandel-, vaar- en skeelerverkeer. | Website en facebookpagina www.ontdekzoeterwoude.nl beheren, onderhouden en promoten. |
In standhouden van het recreatieve netwerk met onder andere de Boerenkaasroute, Fietsknooppunten en vaarnetwerk en ontsluiten van culturele informatie over de route. |
Limes routes: ontwikkelingen volgen en zo mogelijk aanhaken. |
Er is draagvlak voor behoud van het landelijk gebied van Zoeterwoude bij omwonenden en recreanten. | Actief communiceren over de behaalde resultaten in de Groene Leefomgeving. |
Onze basis voor recreatie, promotie en samenwerking met ondernemers is goed
De recreatieve infrastructuur is de laatste jaren verder uitgebreid. We ontwikkelden samen met ondernemers nieuwe fiets- en wandelroutes en maakten de website www.ontdekzoeterwoude.nl. Dit beleid wordt voortgezet.
Duurzaam (beheer)
Doelstellingen | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame ondernemers. | Waar mogelijk samenwerken met ondernemers en afspraken maken over duurzame inrichting en beheer van de Groene leefomgeving. | Inzet van communicatie en de website www.zoeterwoudegaatgoed.nl om duurzaam gedrag te stimuleren. |
Proactieve, ondersteunende en faciliterende rol van de gemeente, bijvoorbeeld bij zonnepanelen op agrarische daken. |
Duurzame inwoners. | Uitvoering geven aan de duurzaamheidsagenda. | Inzet van communicatie en de website www.zoeterwoudegaatgoed.nl om duurzaam gedrag te stimuleren met aandacht voor citizen science projecten, onderzoek Naturalis en klimaatadaptatie. |
Duurzame gemeente. | Uitvoering geven aan de duurzaamheidsagenda. | Verwerking van Zoeterwouds bermmaaisel tot papier en mogelijke andere producten. |
De laatste jaren voerden we als gemeente Zoeterwoude een verduurzaming in het beheer van de openbare ruimte door. Deze lijn zetten we we komende jaren door. Hierin worden ondernemers, bewoners en recreanten betrokken.
3A.2 Economische Zaken
Portefeuillehouder wethouder H.P. Olthof.
Omschrijving van het programma
Dit programma betreft het scheppen van randvoorwaarden voor een gunstig en duurzaam ondernemersklimaat, werkgelegenheid en het optimaliseren van de detailhandelsvoorzieningen in de gemeente.
We stimuleren het ondernemersklimaat in Zoeterwoude en de regio
Zoeterwoude kent naar verhouding veel bedrijvigheid. Het aantal banen per 100 inwoners is meer dan twee keer zo hoog als in andere gemeenten in de regio. In de ranglijst van economische toplocaties die jaarlijks wordt gepubliceerd door Elsevier, stond Zoeterwoude in 2021 op een vierde plaats in Zuid-Holland (in Nederland op plaats 22). Daar zijn we trots op.
Een goed ondernemersklimaat is van meer dan plaatselijk belang. Daarom werken we samen met de gemeenten Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Voorschoten aan de Economische Agenda van de Leidse regio. Dat doen we onder de naam Economie071.
Dienstverlening gemeente
Doelstellingen | Prestaties | Activiteit 2023 |
---|
Dienstverlening door de gemeente is naar tevredenheid van de ondernemers. | De ondernemerstevredenheid is minimaal een 7. | Blijven peilen en monitoren. Bijvoorbeeld met landelijk MKB-onderzoek en periodiek de lokale Ondernemerspeiling |
De rol van de bedrijfscontactfunctionaris verder verbeteren |
Inzet van nieuwe (digitale) communicatiemiddelen. | Digitale dienstverlening aan ondernemers verbeteren. bijvoorbeeld door de ondernemerspagina op onze website uit te breiden met meer informatie over ondernemen in Zoeterwoude en mogelijkheden om online aanvragen te doen. |
Regelmatig overleg met organisaties van ondernemers. | Bestaande overleggen en samenwerking met vertegenwoordigers van bedrijventerreinen (Heineken, Grote Polder) en winkelgebieden (Rijneke Boulevard) voortzetten. |
Overleg met Ondernemersvereniging Zoeterwoude (OVZ) en andere bedrijventerreinen zoals Keer-weer en Oosthoek beter organiseren. |
In het MKB onderzoek uit 2021 beoordeelden de ondernemers onze dienstverlening met een 7,4. Uit de Ondernemerspeiling die we in april 2021 zelf lieten uitvoeren, scoorden we een 6,9 (andere gemeenten met <25.000 inwoners scoorden 6,5). Ook in 2023 gaan we aan de slag om de ondernemerstevredenheid minimaal op een 7 te houden.
Werklocaties
Doelstellingen | Prestaties | Activiteit 2023 |
---|
Bedrijventerreinen, kantorenlocaties en winkelgebieden zijn vitale werklandschappen, deels van regionale betekenis. | De gemeente neemt actief deel in regionale programma's die, gebaseerd op een regionale visie, de werklandschappen up-to-date houden. | Voortzetten diverse projecten met de Leidse regio in Economie071-verband. |
Verlengen convenant Economie071 tot en met 2026. |
De gemeente stimuleert het up-to-date houden van bedrijventerreinen en kantorenlocaties. | Voor het gebied Keer-weer/Miening/ Europaweg is in 2023 een nieuw bestemmingsplan vastgesteld. De revitalisering krijgt vorm, eventueel aangevuld met woningbouw. |
Bedrijventerrein Oosthoek oppakken: onderzoek en (gebieds)visie. |
Het winkelaanbod is van goede kwaliteit en afgestemd op de wensen van de lokale en regionale consument. | In Zoeterwoude-Rijndijk verbetert het winkelaanbod voor dagelijkse boodschappen. | We stimuleren een goede invulling van het winkelcentrum in Verde Vista centrumplan. Dat doen we onder andere ook door ruimte voor standplaatsen mogelijk te maken |
In overleg met inwoners en ondernemers verbeteren we de uitstraling en het gebruik van het dorpsplein. | Project vitaal dorpscentrum krijgt vorm. De eerste aanpassingen vinden in 2023 plaats |
Verruimen dagen en tijdblokken standplaatsen op het dorpsplein. |
De werklocaties die we in onze gemeente kennen zijn bedrijventerreinen, kantorenlocaties en winkelgebieden. Daarnaast bestaat een groot deel van het oppervlakte van onze gemeente uit agrarisch werklandschap. Het agrarisch werklandschap is ondergebracht in Programma 3A.1, Groene Hartbeleid. Hier vindt ook het grootste deel van recreatie en toerisme plaats (inclusief het Recreatief Transferium).
We gaan aan de slag met bedrijventerrein Keer-weer en omliggend gebied
Eind 2021 is de gebiedsvisie Keer-weer vastgesteld. Deze visie gaat over het gebied Keer-weer, "het eiland", Miening en Europaweg. Hierin is het scenario "gemengd woon-werkgebied" gekozen. In 2023 werken we samen met alle betrokkenen verder aan het uitwerken van het voorkeursscenario in de gebiedsvisie.
We gaan ook aan de slag met bedrijventerrein Oosthoek
De afgelopen jaren stond de aanpak van bedrijventerrein Oosthoek regelmatig in de begroting. We hebben door gebrek aan capaciteit nog geen start gemaakt met het verbeteringstraject voor het bedrijventerrein. Er liggen uitdagingen op het gebied van de openbare ruimte, mogelijk ander gebruik van een of meerdere panden, het verbeteren van de communicatie met de gemeente en het organiseren van de ondernemers en pandeigenaren. In 2023 begroten we daarom voldoende middelen voor de aanpak van Oosthoek.
We onderzoeken samen met gemeente Alphen aan den Rijn en Heineken een mogelijk bedrijventerrein Barrepolder Oost
Een nieuw bedrijventerrein, dat grotendeels op het grondgebied van Alphen aan den Rijn ligt, biedt kansen voor zowel Zoeterwoude als de Leidse regio. De ruimte voor bedrijven in onze regio is immers schaars. In 2022 is gemeente Alphen aan den Rijn gestart met het mogelijk maken van bedrijventerrein Barrepolder-Oost. Hier is ook het regionale 150kV-station gepland. De ontsluiting van dit terrein is voorzien via het terrein van Heineken. Ambtelijk wordt hierover tussen beide gemeenten momenteel afgestemd. Bestuurlijk worden tussen Alphen aan den Rijn en de gemeenten in Economie071-verband in het najaar van 2022 afspraken gemaakt over het instellen van een projectteam en/of stuurgroep Barrepolder Oost.
In 2023 werken we verder aan een vitaal en toekomstbestendig centrum van Zoeterwoude-Dorp
In de Retailvisie Leidse regio 2025 is de regionale hoofdstructuur van de detailhandel vastgelegd. Voor de winkels in de dorpskern zijn de maatregelen de afgelopen jaren uitgewerkt in nauw overleg met betrokken partijen. Eind 2021 is het project Vitaal dorpscentrum gestart. In 2022 werkten we hieraan met betrokken ondernemers, pandeigenaren en bewoners. Het onwerp voor de buitenruimte in de dorpskern wordt na de zomer van 2022 aan de raad aangeboden. In 2023 kan gestart worden met de eerste werkzaamheden.
Het centrumgebied Verde Vista Meerburg is waarschijnlijk in 2023 klaar
In de Gebiedsvisie Zoeterwoude-Rijndijk is Verde Vista Meerburg aangewezen als lokatie voor het toekomstige winkelgebied voor de Rijndijk. De bewoners krijgen een supermarkt voor de dagelijkse boodschappen in de eigen buurt. De bouw van het centrumgebied is gestart en is eind 2023 klaar, met mogelijke uitloop naar begin 2024. We willen stimuleren dat er naast de supermarkt een goed aanbod komt in de andere commerciële ruimte(n) in het nieuwe centrum. Ook gaan we naast het Molenplein de mogelijkheid bieden voor een of meer standplaatsen op meerdere dagen. Dit zorgt voor meer levendigheid in het centrum en een gevarieerd aanbod voor het winkelpubliek.
In 2023 leggen we mantelbuizen aan om glasvezel in het buitengebied mogelijk te maken
Het dossier "glasvezel" wordt per 2023 overgeheveld van programma 1 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid naar 3A.2 Economische Zaken. De raad stelde in 2022 een krediet beschikbaar van € 1.670.000 voor de aanleg van mantelbuizen voor onder andere glasvezel. Hiermee kan de gemeente mantelbuizen aanleggen, waarna een marktpartij in deze buizen glasvezel kan aanleggen. Alleen op die manier is aanleg van glasvezel in het buitengebied rendabel. Na de zomer van 2022 start de aanbesteding. De aanleg van mantelbuizen verwachten we in de eerste heflt van 2023 uit te voeren.
3A.3 Vergunning, handhaving, toezicht
Geschatte legesaanvragen 2023
Voor 2023 is de schatting dat het aantal aanvragen vergeleken met 2022 daalt. Deze daling komt doordat per 1 januari 2023 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking treedt. De Eerste Kamer kan hierover nog een ander besluit nemen, maar dat is niet te verwachten. Hiermee verandert de wijze van vergunningverlening. De inschatting is dat het aantal aanvragen hierdoor voor ongeveer 50% afneemt. Hier komen bouwmeldingen voor in de plaats. Daar mag de gemeente geen leges voor in rekening brengen.
De legesopbrengst voor het in behandeling nemen van aanvragen om vergunning varieert per jaar sterk
Wij kunnen deze niet goed ramen. De inhoud van de Tarieventabel 2023 is namelijk nog niet bekend. Ook hangt het af van het moment van het indienen van een aanvraag om vergunning en de dan geldende regelgeving. Geplande legesopbrengsten kunnen doorschuiven naar een ander jaar. Dat kan een grote invloed hebben op de raming die hieronder staat. De legesopbrengsten van de projecten in het overzicht gaan uit van de opzet van de Tarieventabel 2022 en een inschatting van de in 2023 geldende wetgeving. Bij de overige aanvragen maken we een voorzichtige inschatting voor de gevolgen van de invoering van de Wkb. Zoals bij de vorige begroting aangegeven heeft het doorschuiven van het project Weidelaan grote gevolgen voor de legesopbrengsten.
Legesopbrengsten 2022
Naam project | Omschrijving project | Schatting bouwkosten exclusief btw | Tarief | Schatting leges bouwactiviteit (art. 2.3.2.1 Tarieventabel) | Schatting overige leges Titel 2 Tarieventabel | Totaal |
---|
Weidelaan - kassen | 22 woningen | € 6.200.000 | n.v.t.: Wkb | € 0 | | |
Nieuwe Bernardus | Bernardusschool | € 5.400.000 | 1,8% | € 97.200 | | |
| | | | | | |
Overige aanvragen | Schatting: € 4.800 / maand | | | | € 57.600 | |
| | | | | | |
Totaal | | | | € 97.200 | € 57.600 | € 154.800 |
---|
Omgevingsvergunningen en meldingen de afgelopen jaren
Wabo activiteit | 2020 | 2021 | Schatting 2022 |
---|
Bouwen | 67 | 76 | 78 |
Werk of werkzaamheid | 6 | 7 | 3 |
Afwijking bestemmingsplan | 36 | 36 | 24 |
Brandveilig gebruik | 0 | 2 | 0 |
Monumenten | 3 | 4 | 8 |
Slopen volgens ruimtelijke regels | 1 | 1 | 2 |
Weg aanleggen | 0 | 2 | 0 |
In/Uitrit | 9 | 9 | 2 |
Kappen | 14 | 17 | 11 |
Reclame | 1 | 4 | 2 |
Bouwbesluit activiteiten | 2020 | 2021 | Schatting 2022 |
---|
Melding brandveilig gebruik | 6 | 0 | 0 |
Intheffing van het Bouwbesluit | 0 | 2 | 2 |
Totalen | 143 | 160 | 132 |
In al of niet meervoudige aanvragen | 101 | 110 | 99 |
Waarvan met uitgebreide procedure met een verklaring van geen bedenkingen of coördinatieregeling | 2 | 1 | 2 |
Voor toezicht en handhaving:
Zie de paragraaf Handhaving
We evalueren en actualiseren het ligplaatsenbeleid
In 2023 gaan we het ligplaatsenbeleid evalueren en actualiseren. Daarin kijken we naar aantallen, ligging, de wachtlijst, onderhoud, doorstroming, tarieven, wellicht verkoop van ligplaatsen en eventueel uitbesteden van de uitgifte. Op basis van het huidige ligplaatsbeleid is doorstroming nauwelijks mogelijk.
We evalueren de afgifte van vergunningen ligplaatsen en van evenementen
We gaan de afgifte van vergunningen voor zowel ligplaatsen als evenementen in 2023 evalueren en kijken naar verbeteringen of aanpassing in het proces van afgifte.
3A.4 Omgevingswet
De Omgevingswet treedt in werking per 1 januari 2023
Deze datum is nog niet definitief bepaald. Naar verwachting neemt de Eerste Kamer daarover een besluit in oktober. Vooralsnog gaan we ervan uit dat de Omgevingswet met ingang van 2023 in werking treedt. Als de Omgevingswet dan niet in werking treedt heeft dit financiële consequenties. In dat geval nemen we de gevolgen daarvan op in de voorjaarsnota. In de risicoparagraaf staat beschreven wat de consequenties zijn van de onzekerheid over de datum van inwerkingtreding.
Vergunningverlening gaat volgens de nieuwe wet
Dit geldt voor het hele proces: vooroverleg en beantwoording van vragen bij het omgevingsloket, behandeling en advisering over vergunningaanvragen en toezicht en handhaving. Bovendien treedt samen met de Omgevingswet ook de Wet kwaliteitsborging in de bouw in werking. Ondanks het testen en oefenen in de voorbereidingsfase heeft deze nieuwe manier van werken impact. Het komende jaar staat in het teken van het opdoen van de eerste ervaringen en bijsturen indien nodig. Uitgangspunt blijft dat deze werkzaamheden gedekt worden door legesinkomsten.
We gaan aan de slag met de nieuwe instrumenten
HIeronder vallen de omgevingsvisie, het omgevingsplan en toepasbare regels. De omgevingsvisie is vastgesteld en is de basis voor het ja, mits-kompas dat we gebruiken om samen met initiatiefnemers te werken aan gemeentelijke doelen. Het omgevingsplan wordt de komende jaren stap voor stap een plan voor de hele gemeente. De deadline daarvoor is 2029. In 2023 is de eerste stap besluitvorming over het landelijk gebied. De eerste toepasbare regels stellen we per 2023 beschikbaar.
Misschien wordt de Omgevingswet ingevoerd met Tijdelijke Alternatieve Maatregelen
Als het landelijke digitale stelsel nog onvoldoende stabiel werkt kan de Omgevingswet in werking treden met beperkte digitale eisen: Tijdelijke Alternatieve Maatregelen (TAM’s). Gemeentes kunnen dan gedeeltelijk (met name voor ontwikkelingsprojecten) gebruik blijven maken van huidige digitale eisen. Dit heeft voor ons geen financiële gevolgen omdat onze software met zowel de oude als de nieuwe eisen werkt. Wel is het dan zo dat initiatiefnemers daarover op tijd met hun adviesbureau een keuze moeten maken.
Het meerjarenbudget voor het maken en actualiseren van beleid is toereikend
Het maken van de regels van het omgevingsplan gaat samen met het aanpassen van toepasbare regels. Voor het actueel houden van de omgevingsvisie, het opbouwen van het omgevingsplan en het bijhouden van toepasbare regels is voor de komende jaren een structureel budget opgenomen. Dit budget is in 2023 hoger vanwege de overgang van de implementatiefase naar het reguliere werk. Voor de implementatie van de Omgevingswet is een beperkte toelage toegevoegd aan het gemeentefonds die is toegevoegd aan het budget.
3A.5 Volkshuisvesting
Wonen en huisvesting blijft ook in de komende jaren een belangrijk speerpunt
Veel jongeren willen in de gemeente blijven wonen, maar het ontbreekt aan beschikbare woningen en/of de financiële middelen om dat te bereiken. Ook senioren willen graag oud worden in de gemeente waar ze vaak al hun hele leven wonen. Voor ons is een goede doorstroming op de woningmarkt van groot belang. Voor de ouderen zelf en ook voor jongere generaties.
Om de groeiende vraag naar huisvesting het hoofd te kunnen bieden, moeten we anticiperen op extra ruimte voor woningbouw. De grens voor inbreiden is bereikt en gaat ten koste van de leefbaarheid, zoals voldoende groen en speelvoorzieningen in wijken.
Het zwaartepunt voor woningbouw ligt in Zoeterwoude Dorp
Afgelopen jaren kwamen er vooral in Rijndijk veel woningen bij. Wij zetten in op planvorming van toekomstige woningen aan de rand van het dorp. Dat moet een passend woningaanbod opleveren voor jong en oud, met ruimte voor nieuwe woonvormen.
Wij zetten in op passende en bereikbare woningbouw voor starters en bevorderen van de doorstroming
Wij streven naar een gebalanceerde verhouding tussen alle segmenten van de woningmarkt. Wij houden hierbij de regie, waarbij maatregelen als zelfbewoningsplicht, opkoopbescherming en voorrang voor eigen inwoners (lokaal of regionaal) beleidsmatig worden vastgelegd. Bij particuliere verhuurders met een minimaal aantal woningen sturen wij aan op aansluiting bij het regionale woonruimteverdeelsysteem. De beleidswijzigingen hebben geen directe invloed op de begroting 2023.
Wij willen inspelen op de vraag naar tijdelijke woningbouw
Wij onderzoeken of er binnen de gemeente geschikte (kleinschalige) locaties zijn waar dergelijke ontwikkelingen mogelijk zijn, die later ook weer afgeschaald kunnen worden. Vanuit het Rijk is er een Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting die gemeenten kan ondersteunen bij het onderzoeken naar lokale mogelijkheden.
Het woningbouwprogramma 2022-2025 leidt tot een woningvoorraad van 4.748 woningen
Zoals blijkt uit onderstaand overzicht neemt onze woningvoorraad tot en met 2025 toe met 812 woningen. Voor de periode na 2024-2025 moeten we nadenken over woningbouwlocaties en plannen maken om in de woningbehoefte te kunnen voorzien.
Overzicht woningbouwplannen
Project | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|
Zwethof | | 20 | 23 | |
Swetterhage | | | | 90 |
Weidelaan | | | 23 | |
Hoge Rijndijk 48a-h | 34 | | | |
Hoge Rijndijk 103 | | 12 | | |
VVM (Centrum) | | 150 | | |
VVM (ABC) | | | 400 | |
Totaal | 34 | 182 | 446 | 90 |
---|
Toelichting op de woningbouwplannen
De woningen aan de Kopperwetering 3 en 5 betreft een transformatie van een leegstaand kantoorpand naar woonappartementen. De ontwikkeling is nog onzeker en is daarom niet meegenomen in de tabel. Ook de ontwikkeling van Hoge Rijndijk 103 en de 90 woningen van Swetterhage zijn onzeker.
Wij hebben (nog) voldoende krediet beschikbaar voor de startersleningen in 2023
Gelet op ons woningbouwprogramma voor 2023 verwachten wij voldoende krediet te hebben voor het verlenen van startersleningen. In 2023 zijn geen (grote) projecten waarin (sociale) koopwoningen worden opgeleverd. Als blijkt dat wij voor de 10 goedlope koopappartementen aan de Schenkelweg 4 (voormalige bibliotheek) veel aanvragen ontvangen kan dat leiden tot een uitputting van ons krediet. Dan volgt een apart voorstel voor het beschikbaar stellen van extra krediet voor de startersleningen.
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Woningbezit onder starters stimuleren. | Startersleningen verstrekken. | Informatie verstrekken. |
Aanvragen startersleningen in behandeling nemen. |
Aanvragen afstemmen met SVn (uitvoerend orgaan). |
Financiën beschikbaar stellen voor de verstrekte lening. |
Uitvoering geven aan de in 2021 gewijzigde verordening startersleningen Zoeterwoude. | Aanvragen startersleningen toetsen aan de verordening. |
Toe-/afwijzingsbrieven verzorgen op basis van de verordening. |
Wij zetten een bewustwordingscampagne op voor de Blijverslening
Op 24 februri 2022 besloot de raad om de Blijverslening voor een periode van twee jaar in stand te houden. HIerbij is aandacht gevraagd voor het bevorderen van de bewustwording van de Blijverslening voor de doelgroep. Wij hebben in 2022 een bewustwordingscampagne opgezet met als doel om in 2022 en 2023 de mogelijkheden van de Blijverslening goed onder de aandacht te brengen van de doelgroep.
Aandachtspunt bij het toewijzen van een Blijverslening is dat de de lening ten laste komt van hetzelfde krediet als de starterslening. Als er aanvragen binnenkomen, dan zullen er extra financiële middelen beschikbaar moeten worden gesteld. Zeker als ook de aanvagen voor startersleningen toenemen.
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Bevorderen van langer zelfstandig thuis wonen door de beschikbaarheid van blijversleningen. | Stimuleren van ouderen om hun woning preventief aan te passen. | Doelgroep stimuleren na te denken over het levensloopbestendig maken van hun woning door bewustwording (voorlichting). |
Inwoners/doelgroep actief informeren over het product Blijverslening. |
Leningen beschikbaar stellen voor het levensloopbestendig maken van de woning. | Informatie verstrekken. |
Aanvragen blijversleningen in behandeling nemen en toetsen aan de verordening. |
Aanvragen afstemmen met de uitvoerende partij (SVn). |
Toe-/afwijzingsbrieven verzorgen. |
Financiën beschikbaar stellen aan SVn voor de blijverslening. |
3A.6 Grondzaken
Omschrijving van het programma
In dit onderdeel worden alle grondzaken besproken die niet onder de andere programma-onderdelen vallen: het beheer van panden en gronden in bezit bij de gemeente en de verkoop van snippergroen, parkeerplaatsen en nutsvoorzieningen. Het beleid voor aan- en verkopen staat verwoord in de Nota grondbeleid, welke wordt toegelicht in de paragraaf Grondbeleid.
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
We nemen of houden gemeentelijk eigendom in bezit als dat noodzakelijk is voor het functioneren van de openbare ruimte, of om invulling te geven aan een sociaalmaatschapelijke doelstelling. | We exploiteren vastgoed. | We innen huur en beheren het vastgoed. |
We onderzoeken de mogelijkheden het vastgoed af te stoten. |
We verkopen snippergroen, parkeerplaatsen en grond voor nutsvoorzieningen. | Aanvragen verkoop toetsen we aan het beleid. |
Incidentele verkopen. |
We exploiteren in principe alleen vastgoed met een sociale of maatschappelijke functie
Het beleid is ons vastgoed zoveel mogelijk af te stoten. Er resteren nog enkele panden die we exploiteren
We werken mee aan de verkoop van snippergroen, parkeerplaatsen en grond voor nutsvoorzieningen
De afweging die we daarbij maken staat beschreven in de Nota Grondbeleid. De verzoeken tot verkoop brengen kosten om ze af te handelen met zich mee. De verkoop van objecten levert een incidentele bijdrage aan de begroting.
3A.7 Ruimtelijke ontwikkeling
Portefeuillehouder wethouder H.P. Olthof.
Omschrijving van het programma
Dit programma bevat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling, bestemmingsplannen, volkshuisvesting, kwaliteit van woningen en de woonomgeving en woonwagenzaken.
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Integraliteit ontwikkelingen bewaken. | Opstellen/herzien Agenda Ruimtelijke Ontwikkelingen Zoeterwoude (ROZ). | Vaststellen agenda ROZ 2023. |
Wonen | 242 woningen, doelgroepen jongeren, senioren. | Zwethof, Verde Vista Meerburg, Weidelaan. |
Gezondheid | Gezonde Leefomgeving. | Klimaatadaptatie nieuwbouwplannen, vergroten biodiversiteit nieuwbouwplannen. |
Bereikbaarheid | Verbeteren bereikbaarheid Hoge Rijndijk. | Ongelijkvloerse kruising/Burgemeester Smeetsweg. |
Spelen | In alle ruimtelijke plannen rekening houden met spelen voor de verschillende doelgroepen. | Speeleiland Zwethof. |
Onderwijs | Nieuwbouw nieuwe Bernardus: schoolgebouw, schoolplein en herstructurering openbare ruimte. | Projectleiding nieuwbouw Bernardusschool, bouwrijp maken bouwlocatie, herinrichting Oranjelaan, herinrichting openbare ruimte. |
Voorzieningen | Minimaal het in stand houden van voorzieningen. Maximaal het vergroten van voorzieningen. | Project een vitaal dorpscentrum. |
Bedrijventerreinen | Bedrijvigheid in (en nabij) Zoeterwoude faciliteren en voorzieningen voor ondernemers verbeteren. | Herstructurering Keer-weer, Barrepolder-Oost |
Agenda Ruimtelijke Ontwikkelingen Zoeterwoude (ROZ)
De Agenda ROZ hangt onder de omgevingsvisie. De omgevingsvisie voor Zoeterwoude is handzaam en bruikbaar. In de Agenda ROZ wordt dit via het toepassen op concrete uitwerkingsprojecten direct getoetst. In de agenda worden alle ruimtelijke ontwikkelingen getoetst aan de uitgangspunten uit de omgevingsvisie. Hieraan worden 'capaciteit ' en 'financiën' als toetsingskader gekoppeld. Zo kan jaarlijks een uitvoeringsagenda vastgesteld worden.
In Zwethof realiseren we 44 woningen in het dure segment
41 woningen realiseert de gemeente, 3 woningen worden gerealiseerd door particulieren. De procedures zijn allemaal doorlopen. De bouw is gestart in 2022. In 2023 worden de woningen opgeleverd en wordt het gebied woonrijp gemaakt.
De grondexploitatie is opgenomen in een VOF, waarin de gemeente voor 50% aandeelhouder is. De grondexploitatie sluit positief
De laatste fase in Verde Vista Meerburg
We bouwen 400 appartementen voor de doelgroepen senioren, starters en sociaal. In het centrumplan worden 150 appartementen gebouwd voor de doelgroepen sociaal en middenhuur. De grondexploitatie is opgenomen in een CV-BV constructie. De gemeente is voor 50% aandeelhouder. Financiële consequenties zijn opgenomen in de GREX OMM.
Ruimtelijke vertaling programma van eisen Sportpark Haasbroek
In samenspraak met de belanghebbenden wordt vanuit het programma sport een functioneel programma van eisen gemaakt. Dit programma wordt ruimtelijk vertaald. Het doel is om de ruimte op het sportpark zo optimaal mogelijk te gebruiken.
We streven naar oplevering van de nieuwe Bernardusschool in 2024
Ook de Stichting Kinderopvang Zoeterwoude (SKZ) wordt hierin gehuisvest. De stichting wordt eigenaar van een deel van het gebouw. Met SKZ is een 'Overeenkomst van Erfpacht met recht van opstal' overeengekomen. Het schoolbestuur is bouwheer voor het gebouw. De gemeente zorgt voor de veranderingen in de openbare ruimte en het bouwrijp maken van het perceel. Door kostenstijgingen lopen de bouwkosten op. In 2023 hebben we meer zicht op de bouwkosten en doen we de raad een goed onderbouwd seperaat voorstel voor verhoging van het budget.
Een ontwikkelaar wil 23 woningen aan de Weidelaan realiseren
Daarvan zijn vijf woningen sociaal. Gekoppeld aan deze ontwikkeling is de sanering van de glastuinbouwlocatie aan de Papeweg. De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente, de eigenaren van de grond en de ontwikkelaar is in 2021 ondertekend. De planologische procedure is gestart in 2022. De gemeentelijke kosten zijn voor rekening van de ontwikkelende partij.
In de Oude Bibliotheek worden tien startersappartementen gerealiseerd
Dit is het laatste onderdeel van de vastgoed carrousel. Deze heeft als doel gemeentelijk vastgoed waar mogelijk af te stoten en te herontwikkelen, en een nieuw Cultuurhuis te stichten. Oplevering is in 2023. De gemeentelijke kosten zijn voor rekening van de ontwikkelende partij.
We werken aan een vitaal dorpscentrum
In 2022 is in samenwerking met de ondernemers en bewoners van het dorpscentrum een ontwerp voor het dorpscentrum gemaakt. Hierin zijn knelpunten en kansen verwerkt. Dit ontwerp wordt voorgelegd aan het college en de gemeenteraad. Voor de uitvoering wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van momenten in de beheercyclus, zodat werk met werk gemaakt kan worden. Om stappen te maken in de uitvoering is wel uitbreiding van het (beheer)budget noodzakelijk. Fasering in de uitvoering wordt bepaald door het college. Voorstel voor 2023 is te starten met een eerste fase waarbij de grootste knelpunten en kansen (afval, verkeersveiligheid en parkeren) direct aangepakt worden. Deze eerste fase betreft de omgeving Dr. Kortmannstraat en de Loethe. Hier wordt zoveel mogelijk werk-met-werk gemaakt door beheerbudgetten (riool, afval, wegen en verkeer) te koppelen aan nieuw uitvoeringsbudget. Onderstaande budgetten zijn of beschikbaar, of zijn in deze begroting aangevraagd (zie Programma 3B):
Verkeer: € 100.000
Wegen: € 50.000
Afval: € 55.000
Riolering: € 20.000
Naast deze budgetten is een uitvoeringskrediet van € 450.000 nodig. Dit budget is in de Najaarsnota 2022 al aangevraagd, aangezien een aantal voorbereidingskosten al eind 2022 beginnen. Het totaal beschikbare budget 2023 voor het project Vitaal Dorpscentrum komt hiermee op € 675.000. Dat is exclusief € 25.000 aan plankosten die wij in 2022 uitgeven. In totaal verwachten wij voor het hele project € 700.000 aan kosten.
Project Keer-weer in volle gang
De Visie Keer-weer is samen met het voorbereidingsbesluit en een bestuursopdracht door de raad vastgesteld in 2021. Er is gestart met een verkeersonderzoek en het opstellen van een bestemmingsplan in 2022. Naar verwachting wordt de uitkomst van het verkeersonderzoek eind 2022 aan de raad aangeboden. Het ontwerp-bestemmingsplan volgt begin 2023. Er is voldoende voorbereidingskrediet beschikbaar om dit mogelijk te maken. De kosten worden via een samenwerkingsovereenkomst geregeld
De ontwikkeling van Barrepolder-Oost biedt kansen voor Zoeterwoude en de Leidse Regio
In 2022 is gemeente Alphen aan den Rijn gestart met het mogelijk maken van bedrijventerrein Barrepolder-Oost. Hier is ook het regionale 150kV-station gepland. De ontsluiting van dit terrein is voorzien via het terrein van Heineken. Ambtelijk wordt hierover tussen beide gemeenten momenteel afgestemd. Bestuurlijk worden tussen Alphen aan den Rijn en de gemeenten in Economie071-verband in het najaar van 2022 afspraken gemaakt over het instellen van een projectteam en/of stuurgroep Barrepolder Oost.
Met deze ontwikkeling ontstaan onder andere kansen op de Grote Polder. Het aanbod van (grotere) bedrijfsruimtes groeit in de nabije regio. Er is daarmee betere mogelijkheid voor lokale bedrijven om door te stromen en uit te breiden in Zoeterwoude. Hierdoor zijn bedrijven toekomstbestendig en blijven zij beschikbaar voor Zoeterwoude en de regio.
Rijnhart Wonen wil een flat aan de Kerklaan renoveren en indien mogelijk optoppen
In 2022 diende Rijnhart Wonen hiervoor een plan in. De bedoeling is om 11 of 12 extra appartementen toe te voegen. De gemeente heeft het onderzoek bijgestaan met ambtelijke adviezen. Verdere werkzaamheden worden verrekend middels leges. Mocht uiteindelijk blijken dat er openbare ruimte nodig is om het plan tot uitvoer te brengen, dan gaan we een samenwerkingsovereenkomst aan met Rijnhart Wonen.
We participeren in het project Ongelijkvloerse kruising/Burgemeester Smeetsweg
Dit is een provinciaal project. Het komt ten goede aan de ontsluiting van Zoeterwoude-Rijndijk. In de Staat van Zoeterwoude is werkbudget aangevraagd om eigen onderzoeken voor onder andere het concept-bestemmingsplan mogelijk te maken. Verwacht wordt dat in 2023 ook werkbudget nodig is om bijvoorbeeld de samenwerkingsovereenkomst met de provincie juridisch sluitend te krijgen.
3A.8 Duurzaamheid en Milieu
Doelstelling | Prestatie | Activiteiten 2023 |
---|
In 2050 energieneutraal. | Bijdragen aan het verduurzamen van Zoeterwoude en uitvoering geven aan de energietransitie. | Uitvoering geven aan de projecten Energiebesparing, Grootschalige Opwek, ZonopDaken en VanGasLos. |
Opstarten van het project Circulaire Economie en verder brengen van Duurzame Mobiliteit. |
In 2030 40% minder CO2-uitstoot (ten opzichte van 1990). | Het stimuleren van bewoners en ondernemers tot milieuvriendelijk gedrag en het nemen van duurzame initiatieven. | Communicatie en participatie over energiebesparing met bewoners en ondernemers onder andere via de GOED-krant. |
Communicatie en participatie over biodivers inrichten en beheren openbare ruimte en private gronden (onder andere via GOED-site en folders). |
Het stimuleren van bedrijven en organisaties tot milieuvriendelijk beleid-/bedrijfsvoering. | Aanpak Inclusieve Energietransitie ('energiearmoede') wordt voortgezet, met in 2022 toegekende financiële middelen van het Rijk. |
Kantoren groter dan100m2 moeten in 2023 minimaal label C hebben/krijgen (landelijke regelveging). Gemeente moet dit handhaven, ODWH inventariseert. |
Het faciliteren van duurzame opwek van energie. | Voorbereiding op initiatieven voor opwekken van energie op grote schaal door middel van communicatie en participatie. Platform Grootschalige Opwek zorgt voor verbinding tussen initiatiefnemers, inwoners en overheden. |
Klimaatbestendig Zoeterwoude. | In 2022 zijn risicodialogen afgerond en zijn conclusies uitgewerkt in onder andere projecten als herstructurering van Zonnegaarde en bedrijventerrein Grote Polder. | Op de Grote Polder herstructureringswerkzaamheden in de openbare ruimte uitvoeren en deze direct klimaatadaptief toepassen. Hier is subsidie vanuit de Impulsregeling voor beschikbaar. Uitvoering is om meerdere redenen uitgesteld en verplaatst naar 2023. |
Daar waar renovaties of herstructurerings-werkzaamheden uitgevoerd worden in de openbare ruimte zijn deze direct ook 'klimaatadaptief' conform vastgesteld beleid. |
Verduurzamen eigen organisatie. | Verduurzaming eigen vastgoed en duurzame inkoop (uitvoering Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen). Stimuleren verduurzamen maatschappelijk vastgoed. | Suetanborg is verkocht en wordt getransformeert. Oude Bibliotheek is in 2022 verkocht en wordt in 2023 getransformeerd naar tien startersappartementen. . |
In 2022 is gestart met het bouwrijp maken van de nieuwbouwlocatie Bernardus. In 2023 wordt gestart met de nieuwbouw Bernardus. |
Opstellen beleid voor het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed. Afzonderlijke objecten zijn reeds in kaart gebracht. |
Gasloos conform Convenant Holland Rijnland. | Bestaande wijken van het gas af. | Definitieve versie van de transitievisie warmte is vastgesteld in 2022. De inhoud communiceren met de inwoners om te ondersteunen in de transitie in 2023. |
Gasloze transformaties.
| De gemeente onderzoekt hoe transformaties en renovaties van bestaande panden gasloos uitgevoerd kunnen worden. |
Ondersteuning Zoeterwoude Duurzaam 2030 (ZWD2030). | Samenwerking met Zoeterwoude Duurzaam 2030 voorzetten. Mogelijke pilot Zuidhof VanGasLos ondersteunen waar mogelijk. |
Elektriciteitsvoorziening Leidse Regio. | Duurzaam en toekomstbestendige elektriciteitsvoorziening in de Leidse Regio. Voldoende en kwalitatief goede 150kV en 50kV stations en een goede ondergrondse infrastructuur voor energie. | In 2022 is een locatie voor het nieuwe regionale 150kV station bepaald. Deze komt in Alphen aan den Rijn en grenzend aan Zoeterwoude (Barrepolder-Oost). Naar verwachting is samenwerking op dit onderwerp met Alphen zeer noodzakelijk. |
Onderzoek naar drukte in de ondergrond is in 2022 uitgevoerd. Deze informatie wordt gebruikt om gesprekken met NUTS-bedrijven te voeren en ordening en sturing in de ondergrond mogelijk te maken. |
Warmtevoorziening Leidse Regio. | Duurzame en toekomstbestendige warmtevoorziening in de Leidse Regio met de minst maatschappelijke kosten. | Evaluatie van gezamenlijk programma Warmte Leidse Regio (WLR) op de onderdelen: - Programmateam WLR; - Financieel-economisch ontwerp Open Regionaal Energiesysteem; - Marktordening; - Budget (wat is er bereikt met het beschikbaar gestelde budget en wat is er nodig voor het vervolg). |
Transparantie voor bestuur en bewoners/gebruikers. | Het Programma Energietransitie is een complex en uitgebreid programma met veel 'nieuwe' oplossingen en projecten. Transparantie is voor iedereen van belang. | Communicatieplan wordt herzien (jaarlijkse activiteit). Op alle mogelijke manieren wordt gewerkt aan informatieverspreiding en draagvlakvergroting onder bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Dit moet leiden tot samenwerking en zo tot het halen van doelstellingen. Ingezette middelen zijn onder andere de GOED-krant, de GOED-website en de Participatie-bakfiets. |
Participatie is een voortdurend proces dat per project toegepast wordt (GrootschaligeOpwek=Platform, VanGasLos=werkgroep). Naast projectmatig wordt een overall participatietraject gevolgd vanuit het Programma Duurzaamheid en Energietransitie. |
Programma Duurzaamheid
We zetten het budget voor duurzaamheidssubsidies voort om duurzaamheidsmaatregelen te stimuleren
Jaarlijks stelt de gemeente een bedrag beschikbaar voor subsidies aan bewoners voor het verduurzamen van hun woning én een bedrag voor duurzame initiatieven van Zoeterwoudse bewoners(organisaties) en ondernemers. Deze bedragen komen ten laste van de Reserve Duurzaamheid die voor deze activiteiten is ingesteld.
Het bestaande beleid kan nog tot en met 2023 worden voortgezet
Dat kan gezien de huidige omvang van de Reserve Duurzaamheidt. Voor de periode daarna is het aan de raad om te besluiten of en hoe het beleid wordt voortgezet en hoe we dat financieren. Dit mede op basis van ontwikkelingen met betrekking tot de energietransitie en klimaatadaptatie.
De jaarlijkse budgetten bedragen € 130.000 voor subsidies en leningen en € 30.000 voor duurzame initiatieven (‘Initiatievenpot’).
Doelen en acvtiviteiten staan beschreven in het programma Duurzaamheid
Dit programma moet worden geactualiseerd. Hiervoor is financiering nodig. De benodigde middelen worden in de begroting 2023 aangevraagd. Het programma wordt deels uitgevoerd middels projecten en deels door verduurzamen van bestaande activiteiten. De verschillende projecten staan hieronder beschreven.
Projecten uit het programma Duurzaamheid
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
Voor klimaatadaptatie is in 2021 beleid vastgesteld. Hier wordt in 2023 uitvoering aan gegeven. Er wordt zoveel mogelijk werk-met-werk gemaakt om grote inversteringen te voorkomen.
Voor biodiversiteit verwijzen we naar 3A.1
Energiebesparing
In 2023 wordt vol ingezet op isolatie van bestaande bouw. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gelden die beschikbaar komen via het Nationaal Isolatie Programma.
De aanpak van energiearmoede (Inclusieve Energietransitie) wordt in 2023 voortgezet. Daarbij maken we gebruik van middelen die in 2022 door het Rijk beschikbaar zijn gesteld.
We gaan bewoners motiveren voor diverse energiebesparende maatregelen
Hiervoor zijn vouchers beschikbaar. We hebben het dan over:
- Het aanbrengen van kleine energiebesparende maatregelen;
- Het energiezuinig laten inregelen van verwarmings- en ventilatiesystemen;
- Het laten geven van 'op de specifieke woning gericht' advies over energiebesparing;
- Het laten geven van algemeen advies over energiebesparing.
Duurzame mobiliteit
Voor Duurzame mobiliteit is in 2022 een A3 met een Plan van Aanpak vastgesteld. In 2023 wordt nieuw laadpalenbeleid ontwikkeld. Ook wordt verder onderzocht hoe het verduurzamen van mobiliteit in onze gemeente vorm kan krijgen. Onderdeel hiervan is een mogelijke mobiliteitshub waar electriciteit en waterstof voor mobiliteit deel van uitmaken.
Programma Energietransitie
Het programma Energietransitie heeft als doel een energieneutrale gemeente in 2050
Het programma Energietransitie is gestart in 2019. Middels verschillende uitvoeringsprojecten werken we aan het behalen van de doelen. Deze projecten staan hieronder beschreven.
Voor de uitvoering is een programmateam aangesteld en is een reserve ingericht
Hiervoor is € 750.000 beschikbaar. Per jaar is hier werkbudget uit geput. Hiervan werd inhuur, communicatie, uitvoering en onderzoek betaald. Het gewenste resultaat is het uiteindelijke doel, een energieneutrale gemeente in 2050. Er zijn verschillende (Europese, landelijke en regionale) subsidise aangevraagd en verkregen. In de reservering is nog € 300.000 aanwezig. Dit bedrag is gereserveerd als risicodekking voor de Europese subsidie 'Elena-subsidie'. Een verdere toelichting op de financiën van het programma Energietransitie staan in de paragraaf "Kengetallen en Financieel overzicht".
Projecten uit het programma Energietransitie
Project Grootschalige opwek
Het grootschalig opwekken van duurzame energie heeft veel impact op onze leefomgeving. In lijn met de RES 1.0 wordt vooral ingezet op wind- en zonne-energie. Zon en wind langs grootschalige infrastructuur waarbij geldt dat we grote opweklocaties voor zonne-energie zoveel mogelijk op grote daken leggen en nadrukkelijk niet op agrarische grond. We faciliteren initiatieven binnen de regionale zoekgebieden op een manier waarop initiatiefnemers alle mogelijkheden en onmogelijkheden onderzoeken. Belangrijk daarbij is de betrokkenheid van de omgeving, maatschappelijk draagvlak en landschappelijke inpassing. Met het platform grootschalige opwek brengen we diverse partijen en belangen bij elkaar aan tafel.
Op het snijvlak van grootschalige opwekken en minder capaciteit van het elektriciteitsnet vragen, spelen kleine windturbines een belangrijke rol. Met name bij agrarische bedrijven is dit een kansrijke manier op weg naar energieneutraliteit. Daar bieden wij ruimte voor.
Wijkaanpak Zoeterwoude Rijndijk Van Gas Los
In 2020 is het project Rijndijk Van Gas Los gestart. Het is het eerste uitvoeringsproject waarbij met een wijkgerichte aanpak woningen aardgasvrij en verduurzaamd worden. In de decemberciruclaire van 2019 zijn middelen beschikbaar gesteld (klimaatmiddelen Transitievisie Warmte en wijkaanpak) om te kunnen beginnen met de wijkaanpak.
Het afgelopen jaar is veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om Rijndijk aardgas vrij te maken. Ook is veel tijd besteed aan communicatie en participatie. In de volgende fase is het de bedoeling om over te gaan tot maatregelen in de wijk.
Het huidige subsidielandschap biedt de mogelijkheid om de komende tijd te focussen op hoe Rijndijk ‘aardgasvrij ready’ te krijgen. Hierin worden inwoners gestimuleerd om te isoleren, op te wekken en kennis op te bouwen. Hiermee worden woningen voorbereid op de toekomstige warmtetechniek. Tegelijkertijd wordt CO2-uitstoot en gebruik van fossiele brandstoffen verminderd.
Warmte Leidse Regio
Zoeterwoude werkt samen met de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Katwijk aan de warmtetransitie (SOK WLR). In dit samenwerkingsverband is een Plan van Aanpak opgesteld dat wordt uitgevoerd door een eigen programmaorganisatie en met een door de zes gemeenten beschikbaar gesteld budget (2 mln+). Aan het einde van 2022 wordt deze samenwerking geëvalueerd. Daarna wordt bepaald of en hoe de samenwerking wordt voortgezet in 2023 en verder. Belangrijke input voor de evaluatie en voortzetting van de samenwerking zijn de volgende documenten:
- Financieel-economische ontwerp van een Open Regionaal Energiesysteem (ORES):
Met verschillende scenario’s wordt in kaart gebracht hoe een ORES er uit kan komen te zien qua ontwerp. Met de studie wordt aangetoond of een ORES zinvol is en welk scenario het meest kansrijk is. - Analyse mogelijkheden marktordening:
Dit document dient als basis om bestuurlijk gesprekken te voeren over de marktordening van een ORES.
3A Kengetallen en Financieel overzicht
Kengetallen/Beleidsindicatoren
| 2020 | 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|
Verplichte set beleidsindicatoren |
Beleidsindicatoren Economie |
Functiemenging1 | 67,9% | nnb | 68% | 68% |
Vestigingen (van bedrijven)2 | 143,2 | nnb | 160 | 160 |
Beleidsindicatoren Economie |
Hernieuwbare elektriciteit3 | 52,5% | nnb | | |
Beleidsindicatoren Volkshuisvesting |
Nieuw gebouwde woningen4 | 57 | 51 | | |
Demografische druk5 | 73% | 74,7% | | |
Financieel overzicht 3A Ontwikkeling leefomgeving
Programma
bedragen x € 1.000,- | L/B | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Meerjarenraming |
---|
2024 | 2025 | 2026 |
---|
3A.1 Groene Hartbeleid | Lasten | 114 | 88 | 91 | 91 | 91 | 110 |
| Baten | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | | 131 | 88 | 91 | 91 | 91 | 110 |
3A.2 Economische Zaken | Lasten | 132 | 218 | 151 | 193 | 193 | 193 |
| Baten | -2 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Saldo | | 131 | 217 | 150 | 192 | 192 | 192 |
3A.3 Vergunning, handhaving, toezicht | Lasten | 655 | 604 | 730 | 655 | 655 | 655 |
| Baten | -172 | -283 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Saldo | | 483 | 321 | 630 | 555 | 555 | 555 |
3A.4 Omgevingswet | Lasten | 995 | 975 | 520 | 348 | 348 | 348 |
| Baten | -6 | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 |
Saldo | | 989 | 961 | 507 | 335 | 335 | 335 |
3A.5 Volkshuisvesting | Lasten | 136 | 252 | 132 | 132 | 131 | 129 |
| Baten | -10 | -22 | -22 | -22 | -22 | -22 |
Saldo | | 127 | 230 | 110 | 110 | 109 | 107 |
3A.6 Grondzaken | Lasten | 63 | 89 | 72 | 72 | 72 | 72 |
| Baten | -85 | -33 | -33 | -33 | -33 | -33 |
Saldo | | -21 | 57 | 39 | 39 | 39 | 39 |
3A.7 Ruimtelijke Ontwikkeling | Lasten | 3.536 | 1.012 | 149 | 149 | 149 | 149 |
| Baten | -3.942 | -1.273 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | | -406 | -261 | 149 | 149 | 149 | 149 |
3A.8 Duurzaamheid | Lasten | 1.338 | 1.551 | 1.206 | 961 | 961 | 961 |
| Baten | -35 | -200 | -90 | -91 | -91 | -91 |
Saldo | | 1.303 | 1.351 | 1.116 | 869 | 869 | 869 |
Totaal | Lasten | 6.969 | 4.788 | 3.050 | 2.600 | 2.600 | 2.616 |
Totaal | Baten | -4.234 | -1.826 | -259 | -261 | -261 | -261 |
TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN | | 2.736 | 2.963 | 2.792 | 2.340 | 2.339 | 2.356 |
Totaal | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL MUTATIE IN RESERVES | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiële toelichting
Het budget voor het programmaonderdeel Ontwikkeling leefomgeving is in 2023 wijkt op onderdelen fors af van het budget in 2022. Dit komt voor een belangrijk deel vanwege ontwikkelingen binnen ruimtelijke ontwikkelprojecten. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen ten opzichte van de begroting 2021 verklaard. Kleinere verschillen als gevolg van interne verrekeningen, indexering van salarissen, bijstelling van kapitaallasten zijn niet nader toegelicht.
Het budget voor Econonische Zaken is in 2023 € 67.000 lager dan in 2022. Dit komt doorhet vervallen van incidenteel budget voor de onderzoekskosten voor glasvezel en de aanpak voor het bedrijventerrein Oosthoek.
Voor het onderdeel Vergunning, Handhaving en Toezicht is in 2023 € 877.000 aan budget beschikbaar, een stijging met € 273.000 ten opzichte van 2022. Door de invoering van de Omgevingswet is de verwachte legesopbrengst verlaagd met € 165.000. Daarnaast is er meer inzet van medewerkers voor vergunningverlening begroot om in 2023 een goede uitvoering aan de vergunningverlening te kunnen geven.
Op het beleidsonderdeel Omgevingswet dalen de geraamde uitgaven in 2023 naar € 377.000. Dat heeft ook te maken met de invoering van de Omgevingswet, grotendeels omdat incidentele budgetten vanwege de invoering zijn vervallen.
Voor Volkshuisvesting is in 2023 € 188.000 aan budgetten beschikbaar. Dat is € 64.000 minder dan in 2022, vanwege een aantal incidenteel budgetten in 2022 die vervallen in 2023. Dit gaat over incidenteel extra budget voor toezicht en handhaving en onderzoekskosten voor gebiedsontwikkeling.
Het budget voor het onderdeel Ruimtelijke Ontwikkeling wijkt in 2023 fors af van het budget in 2022. Zowel de baten als de lasten zijn ruim € 1 miljoen lager grotendeels door mutaties in de projectbudgetten van de Bloemenweide-Noord en Zwethof. In het MPG 2022 zijn deze wijzigingen in detail toegelicht.
Voor Duurzaamheid is het budget in 2023 € 235.000 lager dan in 2022. Dit komt doordat de eenmalige subsidie in 2022 van € 112.000 voor de RREW (Regeling Reductie Energiegebruik Woningen). Hierdoor zijn zowel de baten als lasten in 2023 lager dan in 2022. Verder zijn de lasten in 2023 lager doordat er voor het programma Energietransitie, waaronder ook het project Rijndijk van Gas los, minder werkbudget is geraamd dan in 2022. Hierdoor zijn de lasten in 2023 ook € 221.000 lager. Wel is er in deze begroting € 50.000 extra werkbudget voor Energietransitie opgenomen dan eerder was begroot. Dit geldt ook voor een budget van
€ 30.000 voor onderzoek naar de ontwikkeling van de Ongelijkvloerse Kruising en Barrepolder-Oost.
Nadere financiële toelichting lopende programma's binnen het Duurzaamheid
Programma duurzaamheid
De jaarlijkse budgetten bedragen € 130.000 voor subsidies en leningen en € 30.000 voor duurzame initiatieven (‘Initiatievenpot’). Voor de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) is een subsidie beschikbaar en is geen extra budget nodig.
Programma Energietransitie
In 2019 is gestart met een reservering van € 750.000 voor het programma in de reserve Energietransitie. Hiervan is € 300.000 gereserveerd als dekking voor de Elenasubsidie. Eind 2022 is circa € 400.000 van de
€ 750.000 euro uitgegeven. Hier staat tegenover dat er sinds 2019 circa € 619.000 euro is binnengehaald aan subsidiebijdrages voor de verschillende projecten. Voor 2023 is nieuwe werkbudget van € 50.000 nodig, waarbij we al rekening houden met een restantbudget uit 2022. Dit houden wij in 2022 over, doordat een externe inhuur in vaste dienst bij de gemeente is gekomen en minder op het budget Energietransitie drukt.
De verhoging van het werkbudget van € 50.000 dekken wij uit de algemene reserve. Als de projecten die onder de Elenasubsidie zijn uitgevoerd vervalt de reservering van € 300.000 in de reserve Energietransitie weer vrij ten gunste van de algemene reserve. Deze werkwijze is gelijk aan die van 2022.
Project Grootschalige Opwek
Communicatie en participatie € 10.000,-. We organiserne daarmee platformbijeenkomsten en partcipatie voor inwoners. Deze kosten worden betaald uit het programma Energietransitie. Hier is geen apart budget voor nodig.
Rijndijk Van Gas los
Tot op het heden zijn de kosten voor Rijndijk VanGasLos afkomstig uit subsidies en de decembercirculaire 2019. Voor 2022 is er geen budget meer. Om verdere uitvoering van het project mogelijk te maken is in 2022 een werkbudget van € 106.000. Hiervan betalen we projectondersteuning, communicatie en participatie en activiteiten in de wijk. Net als bij het werkbudget voor Energietransitie dekken wij de kosten uit de algemene reserve, die weer aangezuiverd wordt als de reservering van € 300.000 vanwege de Elenasubsidie in de reserve Energietransitie vrijvalt.
Warmte Leidse regio
De gemeente levert een bijdrage van € 62.145 om tot eind 2022 de warmtetransitie vorm te geven samen met de regionale partners. Ter dekking wordt dit bedrag toegevoegd aan het werkbudget van het Programma Energietransitie, deels in 2021 en deels in 2022. Hiervoor is een budget aangevraagd in de Staat van Zoeterwoude. Voor 2022 is dit een bedrag van € 41.430.
In 2023 gaan we mantelbuizen aanleggen om glasvezel in buitengebied mogelijk te maken
De raad heeft in 2022 een krediet van € 1.670.000 beschikbaar gesteld voor het aanleggen van mantelbuizen voor onder andere glasvezel. Hiermee kan de gemeente mantelbuizen in het buitengebied gaan aanleggen, waardoor een marktpartij glasvezel kan aanleggen. Alleen op die manier is de aanleg van glasvezel in het buitengebied rendabel. Na de zomer van 2022 is de aanbesteding gestart. De aanleg van mantelbuizen verwachten we in eerste helft van 2023 uit te voeren.
Dorpscentrum
Het project Dorpscentrum gaat in 2023 van start met de eerste fase. Hiervoor is in de Najaarsnota een uitvoeringskrediet van € 450.000 aangevraagd. Daarnaast is een deel van het uitvoeringsbudget al beschikbaar in de begroting 2023 in bestaande budgetten van onderdeel 3B Beheer openbare ruimte. Het totale project kost naar verwachting € 700.000.
3B Beheer Openbare ruimte
Dit onderdeel omvat de onderwerpen Openbare Ruimte, Afval en reiniging en Riolering. Het onderdeel Openbare Ruimte bestaat weer uit de volgende disciplines:
- Openbaar groen;
- Begraafplaatsen;
- Ongediertebestrijding;
- Wegen, straten en pleinen;
- Straatmeubilair;
- Openbare verlichting;
- Kabels en leidingen;
- Civiele kunstwerken;
- Verkeer;
- Watergangen;
- Spelen.
In dit programma staan de gemeentelijke activiteiten voor het beheer en onderhoud van de verschillende disciplines. Daarnaast bevat dit programma het beleid binnen de gemeente. De verschilende ambities staan bij de betreffende onderdelen op de volgende pagina's. De algemene, gemeenschappelijke doelstellingen (inclusief prestaties en activiteiten) staan in de onderstaande tabel weergegeven.
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten |
---|
Duurzame en veilige instandhouding van de Openbare Ruimte. | Dagelijks beheer op orde. | Onderhoud conform geldende beheerplannen. |
Areaal op orde (beheersysteem). |
Het uitvoeren van groot en klein onderhoud op basis van visuele inspecties. |
3B.1 Openbare ruimte
Het onderdeel Openbare Ruimte bestaat uit de volgende disciplines:
A. Openbaar groen;
B. Wegen, straten en pleinen;
C. Straatmeubilair;
D. Openbare verlichting;
E. Civiele kunstwerken;
F. Verkeer;
G. Watergangen;
H. Spelen.
Als laatste staan onderaan dit overzicht de projecten van team Buitenruimte beschreven (I).
A. Openbaar groen
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame instandhouding van het openbaar groen. | Vervanging van beplanting waar nodig. | Openbaar aanbesteden van inkoop van planten en bomen. De beplanting vervangen waar nodig in de integrale projecten. |
Geen chemische onkruidbestrijding en kunstmest. | Blijft gehandhaafd. |
Duurzame beplanting. | Dit is opgenomen in de nieuwe raamovereenkomst voor bomen, struiken en (vaste)waterplanten. |
Het openbaar groen is gevarieerd en biodivers
Openbaar groen is de drager van een duurzame leefomgeving waarin het fijn is voor burgers en waar ook plaats is voor fauna (zoals kleine zoogdieren, vogels en insecten). Het beheer voeren we uit met respect voor mens en dier. De komende jaren moeten we nog steeds rekening houden met uitbreiding van de bestrijding van diverse ziekten en plagen in het openbaar groen. Denk hierbij aan de essentaksterfte, de eikenprocessierups, luizen en de invasie van exoten zoals de Japanse Duizendknoop.
De groene parkeerplaatsen vergen ander 'groen' onderhoud
In de afgelopen perioden zijn verschillende straten gerenoveerd en klimaatbestendig ingericht. Een aantal parkeerstroken moeten gemaaid worden. Het komende jaar gebruiken we om tot goede oplossingen en aanpassingen te komen.
B. Wegen, straten en pleinen
Doelstelling | Prestatie | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame en veilige instandhouding van het wegenareaal. | Effectieve gladheidsbestrijding ter voorkoming van ongevallen en aansprakelijkheidsstellingen. | Uitvoeren van preventieve strooiacties met behulp van een eigen gladheidsmeldsysteem. |
Realisatie uitvoeringsplan Wegen. | Reconstructie Vogelweide. |
Reconstructie Dorp-Zuid. |
Herinrichting Watertje. |
We realiseren projecten uit het uitvoeringsplan Wegen
Het uitvoeringsplan geeft per jaarschijf inzicht in de beheeropgave. Daarbij maken we onderscheid in regulier onderhoud, groot onderhoud en vervangingen. Bij het in beeld brengen van de maatregelen wordt afstemming gezocht met andere disciplines, zodat met name bij groot onderhoud en vervanging sprake is van integrale planning en uitvoering. In 2023 dragen we vanuit wegen €50.000 bij aan de eerste fase van de revitalisering Dorpscentrum voor het onderdeel omgeving Loethe (beschikbaar exploitatiebudget).
Voor 2023 staan de onderstaande projecten op de planning. Deze worden nader toegelicht bij I.
Reconstructie Vogelweide
Het vervangen van de verharding in de Vogelweide maakt onderdeel uit van het integrale project Vogelweide. Als klimaatadaptieve maatregel worden de parkeervakken uitgevoerd met een open verhardingsstructuur (grasparkeren). Om dit project te realiseren is nog een investeringskrediet nodig van € 1.362.033. Er is al eerder een investeringskrediet van € 200.000 beschikbaar gesteld.
Reconstructie Dorp-Zuid
Dit gebied wordt omsloten door de Schenkelweg, Zuidbuurtseweg, Korte Miening en Dr. Kortmannstraat. De reconstrcutie wordt mogelijk in twee fasen uitgevoerd. Een deel van het wegenproject als onderdeel van het rioleringsproject Korte Miening. Het overige deel wordt in breder verband uitgevoerd. Als klimaatadaptieve maatregel worden de parkeervakken uitgevoerd met een open verhardingsstructuur (grasparkeren). Om het wegenproject te realiseren is een investeringskrediet nodig van € 1.366.101.
Herinrichting Watertje
In plaats van onderhoud is gekozen voor een herinrichtingsproject vanwege onder andere de verschillende schades aan het wegdek . Hierbij is gekozen voor het uitgangspunt om het mooie karakter van het Watertje te benadrukken door het toepassen van nieuwe gebakken straatstenen. De projectgrenzen lopen van Noordbuurtseweg/Dorpsstraat tot aan de Nieuweweg. Hiervoor is een extra investeringskrediet benodigd van € 204.345. Er is al een investeringskrediet van € 267.000 beschikbaar.
C. Straatmeubilair
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame instandhouding van het straatmeubilair. | Uitvoeringsplan Straatmeubilair. | Invenstarisatie en vaststellen gebruiksstaat van het straatmeubilair middels het uitvoeren van een inspectie. |
Het straatmeubilair wordt dit jaar verder geïnventariseerd en geïnspecteerd
Hiermee hebben we een goed beeld van ons areaal en de status ervan. Aan de hand van deze gegevens kan het beheer conform het beheerplan opgepakt worden. In de (integrale) projecten wordt het straatmeubilair sinds 2022 meegenomen.
D. Openbare verlichting
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Het openbare leven bij duisternis goed en veilig laten functioneren. | Beheer en onderhoud op orde. | Sturen op korte responsetijden bij de aannemer. |
Schrijven en aanbesteden nieuw onderhouds- en vervangingsbestek 2024 en verder. |
Duurzame instandhouding van de openbare verlichting. | Uitvoering beheerplan 2020-2023. | Afstemming vervangingen op integrale projecten. |
Inlopen achterstand lichtmast vervanging. |
Versnelde toepassing energiezuinige LED-lichtbronnen (LED-transitie). |
Veilige elektrische installaties. | Voldoen aan de veiligheidseisen. | Inspectie en onderhoud elektrische installaties. |
Bij integrale projecten passen we de openbare verlichting aan of vervangen we deze
Dan worden ook vaak werkzaamheden uitgevoerd aan de openbare verlichting. Dit kan het tijdelijk verwijderen en weer terugplaatsen van lichtmasten zijn, of het aanpassen van de locaties van lichtmasten bij wijzigingen van de openbare ruimte. Daar waar mogelijk worden bij integrale projecten de lichtmasten en armaturen vervangen. Dat doen we onder andere op basis van de levensduur van de materialen.
We gaan de achterstand in lichtmastvervanging inlopen
Door het laten uitvoeren van stabiliteitsmetingen aan lichtmasten is er meer inzicht verkregen in de kwaliteit en resterende levensduur van het oudere deel van het verlichtingsareaal. De metingen hebben duidelijk gemaakt dat er een achterstand is in de vervangingsopgave van de lichtmasten. Op basis van de resultaten uit de metingen is het vervangingsprogramma lichtmasten 2023-2026 aangepast. Voor 2023-2024 is het vervangingsprogramma afgestemd op het integrale programma. Afstemming in de jaren hierna volgt als hierover meer bekend is.
Daar waar lichtmasten worden vervangen worden ook de conventionele verlichtingsarmaturen en verouderde eerste generatie LED-armaturen vervangen door de nieuwste LED-verlichtingsarmaturen.
Om de continuïteit te borgen vervangen we bij de vervanging van lichtmasten ook de armaturen
Vanaf 2010 zijn er eerste generatie LED-armaturen in de gemeente geplaatst. Bij deze LED-armaturen is een verhoogde uitval en lichtterugval geconstateerd.
Het volledige areaal openbare verlichting voeren we versneld uit met nieuwe lichttechnologieën
LED-lichtbronnen zijn op dit moment de meest betrouwbare energie-efficiënte en onderhoudsarme lichtbronnen. Naar verwachting is hiermee een energiebesparing van minimaal 50% te behalen ten opzichte van de huidige conventionele lampen. Door de meer gerichte lichtbundels van LED-lichtbronnen wordt de lichtvervuiling beperkt. Daarnaast wordt de verlichting altijd gedimd tijdens de latere avond en nachtelijke uren. Met het uitvoeren van de LED-transitie dragen we bij aan de doelstellingen voor de openbare verlichting uit het energieakkoord en vanuit de duurzaamheidsambitie.
We beperken de veiligheidsrisico’s door een slechte staat van de openbare verlichting tot een minimum
De wettelijke aansprakelijkheid maakt dat deze taak een wettelijke grondslag kent. Om de veiligheid te borgen is er een 24/7 storingsdienst bij de aannemer, worden storingen zo spoedig mogelijk verholpen en vervangt de gemeente verouderde en verslechterde objecten tijdig. Door het periodiek uitvoeren van onderhoud en inspecties en het verhelpen van geconstateerde gebreken blijven de elektrische installaties aan de gestelde veiligheidseisen voldoen.
Financiële consequentiesprogramma 2023-2026
Het inlopen van de achterstand in lichtmastvervanging, vervanging verouderde LED-armaturen en aanpassingen/vervangingen bij integrale projecten zijn verwerkt in de investeringsbudgetten.
In 2023 en 2024 worden de lichtmasten en armaturen vervangen in de integrale projecten Verlaatweg, Vogelweide en Korte Miening. Dit heeft een budgetverhoging tot gevolg van € 91.000 in 2023 en € 66.000 in 2024. Het vervangingsprogramma lichtmasten en armaturen 2025-2026 betreft vooralsnog alleen de sectorale projecten Bloemenweide en Blankaartpark. De budgetverhoging hier is respectievelijk € 58.000 en 52.000.
Het budget voor de LED-transitie, onderhoud en inspecties is vanuit het beheerplan 2020-2023 al verwerkt in de bestaande budgetten.
E. Civiele kunstwerken
Doelstelling | Prestatie | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame instandhouding van de civieltechnische kunstwerken. | Dagelijks beheer op orde. | Uitvoeren werkzaamheden conform uitvoeringsplan. |
F. Verkeer
Doelstelling | Prestatie | Activiteiten 2023 |
---|
Goede inrichting van het wegennet en goede organisatie van het verkeer. Dat betekent dat we voldoen aan de eisen met betrekking tot verkeersveiligheid, bereikbaarheid, gezondheid, leefbaarheid, inclusiviteit en duurzaamheid. | Afstemming met, en belangen-behartiging bij andere overheden. | Regionale afstemming en overleg (onder andere Holland Rijnland, Provincie Zuid-Holland, politie, buurgemeenten en Rijkswaterstaat). |
Projecten voorbereiden en begeleiden. | Maatregelen uit het Verkeersveiligheidsplan vertalen naar projecten en activiteiten. HIerbij tevens "werk met werk" maken. |
Maatregelenpakket fietspaden afgestemd met de Provincie (compensatie station). |
Beleid en uitvoeringsprogramma's maken op het gebied van verkeer en vervoer. | Regionaal en integraal afgestemd beleid (onder andere in samenwerking met bedrijven, inwoners en werkgevers). |
Veiligheid en duidelijkheid staat voorop in het verkeer
Het is van groot belang dat iedere verkeersdeelnemer veilig gebruik kan maken van de openbare wegen. Daarvoor is duidelijkheid en eenduidig verkeersbeleid noodzakelijk. Het programma Verkeer richt zich hierop. Vanuit het programma voeren we verschillende activiteiten uit.
De mobiliteit en het verkeer moet veiliger
Vanuit verkeersveiligheid is er overleg met Regionaal Overleg Verkeer (ROV), Holland Rijnland, Politie en Rijkswaterstaat. Bij het ROV gaat het om regionale acties en (school)campagnes ten behoeve van verkeersveiligheid, zoals de BOB-campagne of spandoeken "Onze scholen zijn weer begonnen!".
Met Holland Rijnland bespreken we de verkeersveiligheid en subsidies voor maatregelen.
Voor de Hoge Rijndijk is een projectleider ingezet (2022) om de verschillende maatregelen tot uitvoer te brengen in samenwerking en overleg met de betrokken partijen. Hiervoor moeten nog keuzen gemaakt worden.
Bij het Rijk gaan we een aanvraag doen (2022) voor de verkeersveiligheid in het Dorpsentrum in het kader van de investeringsimpuls verkeersveiligheid (maximaal 50% subsidie, tot een maximaal bedrag van circa € 42.000). Dit geld gebruiken we als bijdrage aan de eerste fase van de revitalisering Dorpscentrum (onderdeel omgeving Loethe). Daarnaast is extra budget van € 15.000 opgenomen om 'werk met werk" te maken. De meerkosten die in een project ontstaan door aanvullende verkeersmaatregelen kunnen daaruit gefinancierd worden.
De mobiliteit en verkeer moet duurzamer
De verduurzaming van mobiliteit hangt samen met andere strategieën zoals de Regionale Energie Strategie (RES) en de ruimtelijke ontwikkelagenda. Deze transitie claimt ook vanuit verkeer extra ruimte doordat er bijvoorbeeld steeds meer laadpalen worden geplaatst. Daarnaast is het behoud van karakteristiek groen ook noodzakelijk. De druk op de openbare ruimte neemt hierdoor toe.
Uitvoering van verkeersveiligheidsplan en maatregelenpakket fietspaden
De punten uit het verkeersveiligheidsplan die voor 2023 in de planning staan, worden uitgevoerd.
De maatregelen fietspaden zijn afgestemd met de provincie. Het gaat hierbij om Balkenpad, Molenpad, Lange Kerkepad, Korte Kerkepad, Noordbuurtseweg fase 2, Bedrijventerrein Grote Polder (industrieweg en Handelsweg), Miening (inclusief Europalaan), Hoge Rijndijk en Geerweg. Deze fietspaden worden opgepakt als compensatie voor het niet doorgaan van het station Meerburg. De voorbereidingen zijn opgestart in 2022. De verwachting is dat een groot deel van de uitvoering in 2023 plaatsvindt. Budget voor de uitvoering is geregeld in de Staat van Zoeterwoude. De werkzaamheden zijn 100% subsidiabel.
G. Watergangen
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Duurzame instandhouding beschoeiingen. | Het vervangen van beschoeiing volgens het beheerplan. | We vervangen de beschoeiing ter hoogte van de Productieweg 42 t/m 68. |
We vervangen de beschoeiing van de Vogelweide. Dit lift mee in project Vogelweide. |
We laten alle beschoeiing binnen Zoeterwoude inspecteren. |
Waar mogelijk omvormen naar natuurlijke oevers. | Dit voeren we waar mogelijk uit binnen bovengenoemde projecten. |
Duurzame instandhouding water. | Uitvoering beheerplan en uitvoeringsplan Water. | We baggeren in 2023 1/10 deel van de Zoeterwoudse sloten. |
Duurzame instandhouding beschoeiingen
Biodiversiteit staat hoog in het vaandel bij de gemeente Zoeterwoude. Bijvoorbeeld door de aanleg van
natuurvriendelijke oevers. Natuurvriendelijke oevers zijn oevers die niet alleen een waterkerende functie hebben, maar ook rekening houden met de natuur en het landschap. Planten en dieren voelen zich hier meer thuis dan bij een traditionele (verharde) oever. Een natuurvriendelijke oever biedt een plek voor meer planten en dieren. Dat heeft op zijn beurt weer positieve effecten op de waterkwaliteit. Daarnaast is de esthetische waarde van natuurvriendelijke oevers veelal hoger dan dat van de traditionele oevers.
Waar mogelijk realiseren we natuurvriendelijke oevers
En we behouden en beschermen bestaande natuurvriendelijke oevers. Waar beschoeiing aan vervanging toe is en deze niet noodzakelijk is voor de instandhouding van de oever, wordt de oever omgevormd naar een natuurlijke oever. Dit is een oever die niet de naam natuurvriendelijke oever mag hebben, maar wel zo gedimensioneerd is dat de oevervegetatie voor stevigheid zorgt.
Duurzame instandhouding water
De gemeente Zoeterwoude vindt het belangrijk om de watergangen te baggeren. De baggerwerkzaamheden zijn enerzijds van belang om te voldoen aan de wettelijke onderhoudsplicht die bij de keur van het Hoogheemraadschap geregeld is. Ook hebben baggerwerkzaamheden effect op de kwaliteit van het water. Te ondiep water heeft een negatief effect op de waterkwaliteit. Zo beperkt ondiep water het zelfreinigend vermogen van het water en zorgt het voor vissterfte en botulisme.
We onderhouden de watergangen bij voorkeur zelf
De gemeente baggert de watergangen en de kosten worden verhaald op de overige onderhoudsplichtigen. In het landelijk gebied wordt in overleg met de particulier (en voor zover de kwaliteit van de bagger dit toelaat) de uitkomende bagger veelal op percelen van particulieren verspreid.
H. Spelen
Doelstelling | Prestaties | Activiteiten 2023 |
---|
Er zijn voldoende speelplekken op de juiste locatie. | Uitvoering actieplan Spelen. | Uitvoeren van een aantal acties uit de meerjarenplanning van het Speelplan |
We gaan aan de slag met verschillende speelplekken in de Vogelweide (Fuut, Gans, Kievit en Reiger) conform uitvoeringsplan Spelen. Deze worden integraal opgepakt in het project Vogelweide. |
Speelplekken Vogelweide
De speelplekken in de Vogelbuurt (Vogelweide) worden meegenomen in de integrale aanpak van de Vogelweide. Hiervoor is al geld begroot via het Uitvoeringsplan Spelen.
I. Projecten Buitenruimte
Met alle beheerdisciplines is afstemming gezocht om aanstaande projecten (werken) integraal te benaderen. Na een inventarisatie van opgaven zijn de planningen en de werkgrenzen op elkaar afgestemd. Dit heeft geresulteerd in onderstaande projecten. Als planjaar is aangehouden het jaar dat de voorbereidingen opstarten. Een overzicht, inclusief financiën, van deze projecten met een toelichting is opgenomen in een aparte bijlage "Projecten Buitenruimte".
- Broekweg - 2022
- Nassaupad - 2022
- Moerascypreslaan - 2022
- Parallelweg Hoge Rijndijk - 2022
- Vogelweide - 2023
- Watertje - 2023
- Productieweg - 2023
- Ommedijkseweg - 2023
- Korte Miening / Dorp-Zuid - 2023
3B.2 Afval en reiniging
Onze visie op afval
Eén van de speerpunten van het Zoeterwoudse afvalbeleid is het streven naar een circulaire economie. Dat betekent dat afval zoveel mogelijk als grondstof moet worden (her)gebruikt. De mate van afvalscheiding en het verminderen van restafval zijn dus twee belangrijke pijlers om het succes van onze circulaire doelstellingen te meten. Wat betreft afvalscheiding en het verminderen van restafval loopt Zoeterwoude al jaren regionaal voorop. Ook in 2023 willen wij dit voortzetten.
Vermindering van het restafval
Het langetermijndoel is wederom het stimuleren van afvalscheiding. Hierdoor wordt het verminderen van restafval direct gestimuleerd, want beter afval scheiden betekent minder restafval. Zoeterwoude streeft daarom in 2023 naar een restafvalgewicht van maximaal 60 kilogram per inwoner. Eventueel aanhoudende COVID-19 maatregelen zoals het thuiswerkadvies kunnen er voor zorgen dat het gewicht in 2023 hoger is dan het streefdoel. Dit gebeurde ook in 2022.
Op de lange termijn willen we het streefgewicht van 60 kilogram restafval per inwoner halveren
Om deze doelstelling te kunnen behalen, willen wij inwoners informeren over in welke afvalstromen nog kansen te behalen zijn. Zo bouwen we gezamenlijk het aantal kilogrammen restafval verder af. Met behulp van bewustwordingscampagnes en voorlichtingen over onder andere het scheiden van keukenafval bij GFT zijn er in 2023 flinke slagen te maken. Ook voor het op de juiste manier wegdoen van elektronische apparaten en batterijen zien we nog mogelijkheden voor verbetering. Met een nieuw inzamelsysteem voor oud papier en karton (OPK) wordt de huis-aan-huis inzameling door Renewi met hulp van verenigingen vervangen en in 2023 naar een langdurige oplossing omgezet.
Doelstelling | Resultaten | Activiteiten 2023 |
---|
Verminderen restafval: maximaal 60 kg per inwoner per jaar in 2023. | Omgekeerd inzamelen. Verhogen serviceniveau voor alle goed herbruikbare afvalstromen. | Nieuwe inzamelsystematiek Oud Papier en Karton (OPK) introduceren. |
Verbreden kennisniveau over afvalscheiding en betrokkenheid inwoners vergroten. | Grotere betrokkenheid bij de inwoners en motivatie bij inwoners voor verbeterde afvalscheiding. | Inzet op publiciteit en informatie. |
Soort afval (kg.) per inwoner | 2020 | 2021 | 1e helft 2022 |
---|
Restafval | 64 | 73 | 33 |
PBD | 32 | 38 | 18 |
Papier | 50 | 47 | 22 |
Glas | 29 | 27 | 12 |
Textiel | 8 | 8 | 3 |
Totaal | 303 | 316 | 143 |
We realiseren een milieuparkje in de eerste fase van de revitalisering Dorpscentrum (Loethe)
Dit nieuwe milieuparkje is ter vervanging van de huidige locatie (bovengronds) op de Loethe. Deze locatie geeft veel overlast. Daarom is dit gebied meegenomen in de planvorming voor het Dorpscentrum. Om in de eerste fase dit urgente probleem op te lossen is een investeringskrediet nodig van €55.000 voor de aanschaf en plaatsing van vier ondergrondse containers (waarvan één perscontainer). Dit geld gebruiken we als bijdrage aan de eerste fase van de revitalisering Dorpscentrum (onderdeel omgeving Loethe).
Het tarief Afvalstoffenheffing stijgt in 2023
De kosten van afvalinzameling en -verwerking zijn al enkele jaren hoger dan de opbrengsten uit de afvalstoffenheffing. Hierdoor is de zogeheten kostendekkenheid van de tarieven op dit moment erg laag. Hierdoor zijn wij genoodzaakt de tarieven vanaf 2023 te laten stijgen.
In de begroting 2023 en de meerjarenraming voor 2024-2027 is een verhoging van het vastrecht en het tarief voor diftar verwerkt, zoals aangegeven in onderstaande tabel. Door de tarieven te verhogen stijgt de kostendekkenheid van 76,4% in 2023 stapsgewijs naar 95% in 2026. Dit betekent dat in 2026 nog maar 5% van de kosten niet uit de heffingen worden betaald ten opzichte van 24% in 2023.
Ontwikkeling tarieven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Vastrecht | +7,5% | +7,5% | +5,0% | +5,0% |
Diftar | +10% | +10% | +10% | +10% |
3B.3 Riolering
Het afvoeren van aangeboden (afval)water is een wettelijke gemeentelijke verplichting ter bevordering van de volksgezondheid. Ook afvoer van hemelwater is een taak van de gemeente. Hiervoor is de aanleg van riolering en het onderhoud ervan noodzakelijk. Bij riolering worden diverse doelstellingen nagestreefd.
Doelstelling | Prestatie | Activiteiten 2023 |
---|
Afvoeren afvalwater. | In stand houden van een robuust gemeentelijk rioolstelsel. | Reinigen van het stelsel. |
Verrichten van inmetingen. |
Vervangen drukriolering. |
Vervangen riolering Dorpscentrum. |
Voorkomen van overstorten. | In stand houden van een robuust gemeentelijk rioolstelsel en van (riool)gemalen. | Uitvoeren van (deel)inspecties. |
Periodiek reinigen van het stelsel. |
Repareren/vervangen riolering, onder andere Korte Miening en omstreken. |
Monitoren overstorten. |
Verminderen aanbod vuilwater aan waterzuivering. | Scheiden van vuil en schoon water. | Afronden aanleg regenwaterriolering Westwout. |
Afkoppelen straatkolken van vuilwaterriolering. |
Afkoppelen dakvlakken. |
Klimaatadaptie. | Zorgen voor meer waterberging. Vertraagd afvoeren regenwater. Aanleggen robuust regenwaterstelsel (Westwout). | Afkoppelen dakvlakken en straatkolken van vuilwaterstelsel en aansluiten op regenwaterstelsel in Westwout. |
Afkoppelen van zoveel mogelijk particuliere dakvlakken. |
We verminderen het aanbod vuilwater
Door het scheiden van vuilwater en hemelwater (regen) voorkomen we vermenging van schoon hemelwater met vuilwater. Hierdoor vermindert het aanbod van vuilwater aan de zuiveringsinstallaties aanzienlijk. In 2023 ronden we de aanleg van de regenwateriolering in de wijk Westwout af. We ronden de voorbereidingen voor de uitvoering van rioolvervangingen in de wijk Vogelweide af en starten met de aanbesteding en uitvoering hiervan.
We repareren en vervangen riolering in de Korte Miening en omstreken
Daar zijn in meerdere straten de rioolbuizen kapot door achtergebleven (paal)funderingen. Deze riolering moet vervangen worden. We leggen er ook een hemelwaterriolering bij. De voorbereiding voor deze werkzaamheden zijn gestart en aanbesteding en uitvoering volgen in 2023. Het voorbereidingskrediet van € 100.000 is beschikbaar. Om de uitvoering te realiseren is een uitvoeringskrediet nodig van € 500.000.
We vervangen het laatste deel van de riolering van de Dorpstraat tot aan het gemaal aan de Loethe
Het Dorpscentrum wordt heringericht en om werk met werk te maken wordt vooraf het laatste deel van de riolering (deel Dr. Kortmanstraat). Hiervoor is een krediet van € 550.000 nodig.
Klimaatadaptatie brengen we verder onder de aandacht
Door in hevigheid toenemende neerslag is er in het land op veel plaatsen regenwateroverlast ontstaan. Met de aanleg van gescheiden stelsels maken we het stelsel robuuster zodat ze deze hevige buien aankunnen. Ook is onderzoek nodig naar het functioneren van het systeem. Hiervoor inventariseren we de data en meetgegevens. Daarnaast is voorlichting noodzakelijk om inwoners en bedrijven zoveel mogelijk te motiveren hun daken af te koppelen van het vuilwaterriool en aan te sluiten op het regenwaterriool.
In 2023 is er een bedrag van € 100.000 beschikbaar. Hiermee maken we onder andere klimaatadaptieve maatregelen mogelijk. Voor particulieren is dit mogelijk vanuit het project. Denk hierbij aan open bestrating. Door de aanleg van open bestrating, zoals bijvoorbeeld grastegels in parkeervakken, wordt meer regenwater opgenomen in de bodem en wordt het rioolstelsel ontlast. Deze maatregelen verminderen ook hittestress.
Financiële consequenties prijstijgingen
Door de huidige kostenstijgingen hebben we de begroting voor riolering vanaf 2023 verhoogd met de volgende percentage`s:
- Energiekosten 30%;
- Dagelijksonderhoud 10%;
- Investeringskredieten 15%.
3B Kengetallen en Financieel overzicht
Kengetallen/beleidsindicatoren
| 2020 | 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|
Verplichte set beleidsindicatoren |
Huishoudelijk restafval1 | 62 | 73 | 60 | 60 |
Financieel overzicht 3B Beheer Openbare ruimte
Programma
bedragen x € 1.000,- | L/B | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Meerjarenraming |
---|
2024 | 2025 | 2026 |
---|
3B.1 Openbare ruimte | Lasten | 2.588 | 3.381 | 3.142 | 3.280 | 3.473 | 3.418 |
| Baten | -80 | -46 | -92 | -42 | -42 | -42 |
Saldo | | 2.507 | 3.335 | 3.051 | 3.238 | 3.432 | 3.377 |
3B.2 Afval en reiniging | Lasten | 832 | 1.003 | 1.080 | 1.141 | 1.094 | 1.095 |
| Baten | -887 | -1.009 | -1.169 | -1.400 | -1.409 | -1.466 |
Saldo | | -55 | -7 | -89 | -259 | -315 | -370 |
3B.3 Riolering | Lasten | 1.015 | 1.002 | 1.121 | 1.170 | 1.148 | 1.137 |
| Baten | -1.204 | -1.188 | -1.351 | -1.420 | -1.387 | -1.393 |
Saldo | | -190 | -185 | -229 | -250 | -240 | -256 |
Totaal | Lasten | 4.435 | 5.386 | 5.343 | 5.591 | 5.715 | 5.651 |
Totaal | Baten | -2.172 | -2.243 | -2.611 | -2.861 | -2.838 | -2.900 |
TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN | | 2.263 | 3.144 | 2.732 | 2.730 | 2.877 | 2.751 |
Totaal | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL MUTATIE IN RESERVES | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiële toelichting
Voor het beheer van Openbare Ruimte is in 2023 per saldo € 2.732.000 begroot. Hierbij valt op dat de begrote lasten nagenoeg gelijk zijn ten opzichte van 2022 (€ 43.000 lager), maar dat er wel meer baten zijn geraamd voor een bedrag van € 368.000. Hieronder lichten wij de belangrijkste verschillen toe.
Kleinere verschillen als gevolg van interne verrekeningen, indexering van salarissen, bijstelling van kapitaallasten zijn niet nader toegelicht.
Openbare ruimte
De lasten voor het beheer van de openbare ruimte zijn in 2023 € 239.000 lager in 2022. DIt komt doordat er in 2022 incidenteel meer budget beschikbaar was voor diverse beheerwerkzaamheden. Er was meer budget voor asfalteringswerkzaamheden, het opstellen van het beleidsplan openbare verlichting en de vervanging van lichtmasten, de uitvoering van maatregelen uit het verkeersveiligheidsplan en de aanpak van bebording. Deze budgetten zijn in 2023 vervallen, waardoor de kosten lager zijn dan in 2022.
Afval en reiniging
Door de groei van het aantal woningen nemen de kosten van afvalinzameling en -verwerking toe ten opzichte van de begroting 2022 met € 77.000. Daarnaast nemen ook de inkomsten uit de afvalstoffenheffing toe met € 160.000. Dit komt niet alleen door de groei van het aantal woningen, maar ook omdat het tarief voor vastrecht en diftar stijgt. De tarieven stijgen doordat de kosten al langere tijd hoger zijn dan de opbrengsten uit de afvalstoffenheffing. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet uit bovenstaande tabel, waar er een voordeel van € 89.000 voor Afval en reiniging staat vermeld. Hierin zijn echter niet de overheadkosten van de organisatie in meegenomen, die wél onderdeel uitmaken van het tarief. In de paragraaf Lokale heffingen is dit in detail toegelicht. Daar is te lezen dat in 2023 de kostendekkenheid 76,4% is, oftewel 23,7% van de kosten wordt niet gedekt door de Afvalstoffenheffing.
Riolering
Bij Riolering geldt ook dat de baten toenemen door de groei van het aantal woningen. De kosten nemen echter toe door prijsindexatie op onderhoud en energie. Hierdoor stijgen de lasten met € 119.000 ten opzichte van 2022 en de baten met € 163.000.
Investeringen Beheer Openbare ruimte
Jaar van aanvraag krediet | Omschrijving object | Investerings- bedrag | Kapitaallasten |
---|
2024 | 2025 | 2026 |
---|
2023 | 4 ondergrondse containers dorpscentrum De Loethe | 55.000 | 3.667 | 3.667 | 3.667 |
Herinrichting 't Watertje | 204.345 | 8.174 | 8.174 | 8.174 |
Inv Openbare Verlichting 2023 | 74.100 | 3.900 | 3.900 | 3.900 |
Reconstructie Dorp Zuid ophoging en vervanging wegen | 1.366.101 | 54.644 | 54.644 | 54.644 |
Reconstructie Vogelweide vervanging verharding wegen | 1.362.033 | 54.481 | 54.481 | 54.481 |
Renovatie beschoeiingen 2023 | 162.000 | 6.480 | 6.480 | 6.210 |
Renv. en omvormen openb. groen 2023 | 126.000 | 3.150 | 3.150 | 3.150 |
Speelplekken bomenbuurt | 34.000 | 2.267 | 2.267 | 2.267 |
Uitv. beleidsplan spelen 2023 | 5.900 | 421 | 391 | 391 |
Vervangen bruggen 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervangen elementen 2023 | 27.000 | 540 | 540 | 540 |
Vervangen lichtmasten Verlaatweg | 25.000 | 1.667 | 1.667 | 1.667 |
Vervangen riolering Dorpscentrum - Loethe | 550.000 | 13.750 | 13.750 | 13.750 |
Vervangen straatmeubilair 2023 | 129.000 | 6.450 | 6.450 | 6.450 |
Vervanging riolering 2023 | 573.000 | 14.325 | 13.967 | 13.967 |
Voorbereidingskosten project Bomenbuurt | 100.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
VV drukriolering 2023 | 110.800 | 7.387 | 7.387 | 7.387 |
VV gemalen 2023 | 168.000 | 11.200 | 11.200 | 11.200 |
2024 | Krediet Grote Polder | 3.600.000 | 0 | 144.000 | 144.000 |
Openbare verlichting 2024 | 77.000 | 0 | 3.850 | 3.850 |
Renovatie beschoeiingen 2024 | 213.000 | 0 | 8.520 | 8.520 |
Renv. en omvormen openb. groen 2024 | 126.000 | 0 | 3.150 | 3.150 |
Uitv. Beleidsplan spelen 2024 | 40.300 | 0 | 2.687 | 2.687 |
Vervangen lichtmasten Korte Miening eo | 66.000 | 2.063 | 4.263 | 4.263 |
Vervangen lichtmasten Vogelweide | 66.000 | 2.063 | 4.263 | 4.263 |
Vervanging riolering 2024 | 598.000 | 0 | 14.950 | 14.950 |
Vervanging wegen 2024 | 770.000 | 0 | 30.800 | 30.800 |
VV drukriolering 2024 | 15.600 | 0 | 1.040 | 1.040 |
VV gemalen 2024 | 45.250 | 0 | 3.017 | 3.017 |
2025 | Openbare verlichting 2025 | 77.000 | 0 | 0 | 3.850 |
Renovatie beschoeiingen 2025 | 213.000 | 0 | 0 | 8.520 |
Renoveren en omvormen groen 2025 | 126.000 | 0 | 0 | 3.150 |
Uitv. Beleidsplan spelen 2025 | 40.300 | 0 | 0 | 2.687 |
Vervangen lichtmasten Blankaartpark | 58.000 | 0 | 0 | 3.867 |
Vervangen straatmeubilair 2024 | 129.000 | 0 | 0 | 6.450 |
Vervanging riolering 2025 | 598.000 | 0 | 0 | 14.950 |
Vervanging wegen 2025 | 770.000 | 0 | 0 | 30.800 |
VV drukriolering 2025 | 92.850 | 0 | 0 | 6.190 |
VV gemalen 2025 | 27.650 | 0 | 0 | 1.843 |
2026 | Openbare verlichting 2026 | 77.000 | 0 | 0 | 0 |
Renovatie beschoeiingen 2026 | 213.000 | 0 | 0 | 0 |
Renoveren en omvormen groen 2026 | 126.000 | 0 | 0 | 0 |
Uitv. Beleidsplan spelen 2026 | 40.300 | 0 | 0 | 0 |
Vervangen lichtmasten Bloemenweide | 52.000 | 0 | 0 | 0 |
Vervanging riolering 2026 | 647.000 | 0 | 0 | 0 |
VV drukriolering 2026 | 92.850 | 0 | 0 | 0 |
VV gemalen 2026 | 16.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | | 14.085.379 | 200.627 | 416.652 | 498.689 |
Investeringen
De vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte zijn in overeenstemming met de beheerplannen 2020-2023 en het integraal waterketenplan 2018-2023 (IWKP). Voor 2023 levert dit een investeringsbedrag op van € 1.400.000.
In 2023 worden de beheerplannen herzien. Vooruitlopend daarop voorzien wij al extra investeringen, die nog niet in het huidige beheerplan in het jaar 2023 waren opgenomen. Het gaat met name om twee grote reconstructies van wegen en de de vervanging van riolering van het Dorpscentrum voor een bedrag van in totaal € 3.200.000. In totaal bedraagt het investeringvolume voor het beheer van de openbare ruimte in 2023 € 5.100.000.